Mikulovské víno chutná i Číňanům

Praha – Číňané přišli na chuť vínu. Letos by do jejich země měla připutovat až miliarda lahví z celého světa. Budou mezi nimi i ty české – třeba mikulovští vinaři už prodali do Pekingu tisíce litrů svého vína. Tvrdí, že zákazníci z Říše středu preferují spíše nasládlá vína. Oblíbená jsou zejména ledová a slámová vína.

Jen v loňském roce firma Ludvíka Šlancara vyvezla do Číny přes 13 tisíc lahví bílého a červeného vína. Letos by to mělo být až jednou tolik, tedy 26 tisíc. „Čína má 1,3 miliardy lidí, takže se dá říct, že kdyby kojenci vypili deci, tak to bude asi větší spotřeba než v celé Evropě,“ pochvaluje si.

Jenže k uzavření obchodu s čínskými partnery je potřeba se s nimi domluvit. Proto stoupá zájem o čínský jazyk - jen za poslední rok se zvedl asi o 20 až 30 procent.

Potřebu znalosti místního jazyka potvrzuje i Ludvík Šlancar: „Je důležité se naučit pár čínských slov a dodržovat čínský bonton. To znamená, když dostanete vizitku, musíte ji uchopit oběma rukama a pečlivě ji zkoumat, i když třeba vůbec nerozumíte tomu, co je tam napsané,“ říká.

Obchodní vztahy mezi Čínou a střední a východní Evropou sílí

Pěstovat obchodní kontakty ale nemusí jen vinaři. Jen loni uzavřela Čína se zeměmi střední a východní Evropy obchody za 10 miliard dolarů, což v době ekonomické krize vůbec není malá částka. Očekává se navíc, že toto číslo ještě výrazně poroste: „V dalších pěti letech by měl dosáhnout obchodní objem mezi Čínou a zeměmi střední a východní Evropy 100 miliard amerických dolarů,“ sdělila Huo Yuzhen, velvyslankyně Čínské lidové republiky.

I proto se jednotlivé státy snaží zaujmout nejen dospělé, ale i děti. V jednání je třeba návrat legendárního krtečka na čínské obrazovky.