CNG a LPG - zkratky, kterým řidiči přichází na chuť stále víc

Praha - Společnost Bonett Gas Investment ve spolupráci s firmou Čepro otevřela novou plnící stanici se stlačeným zemním plynem (CNG) pro automobily na své pumpě EuroOil v Praze. Celkem těchto stanic v Česku funguje zhruba 40. Pomalu se rozrůstá také síť nabíjecích stanic pro elektromobily, ČEZ provozuje 20 těchto zařízení.

Budoucnost patří ekologii a ekologie stlačenému zemnímu plynu, říkají provozovatelé stanic CNG. Ti teď vedle už zdomácnělého propanbutanového pohonu LPG budují v Česku síť stanic s další ekologickou alternativou pohonných hmot.    

Plnící stanice na CNG letos otevřelo i několik dalších firem, v březnu například RWE v Brně-Slatině zprovoznila svoji první plnicí plynovou stanici spojenou s čerpací stanicí Benzina. Další tři nové stanice byly otevřeny v lednu. Celkově je v současnosti v republice v provozu necelých 40 veřejných plnicích stanic na CNG. Loni se prodalo 12 milionů metrů krychlových tohoto plynu, jeho cena je oproti benzinu a naftě zhruba poloviční. 

Problémem CNG je malá rozšířenost čerpadel zemního plynu po České republice

Na CNG jezdí v Česku asi 3 500 vozidel, infrastruktura plnících stanic ale zůstává daleko za Německem či Rakouskem, kde mají řidiči k dispozici stovky těchto zařízení. Odborníci ale poukazují na to, že popularita alternativních pohonů každoročně roste kvůli drahému benzinu a naftě. Česká plynárenská unie odhaduje, že do roku 2020 se spotřeba CNG v Česku zvýší až na 800 milionů metrů krychlových. 

Počet řidičů, kteří využívají plyn, stále roste, letos očekáváme největší nárůst a bude to boom do budoucna. Co láká řidiče, je ale především cena. V porovnání s naturalem teď při tankování zemního plynu lze na sto kilometrech ušetřit až stokorunu.

Zvyšuje se také počet nabíjecích stanic pro elektromobily, ačkoliv těch po českých silnicích jezdí o poznání méně, tedy kolem 150. Například proti elektromobilům mají ale vozy na plyn výhodu, že bez tankování ujedou i 400 kilometrů. Přestavba motoru stojí desítky tisíc. Takový pohon je stále výrazně levnější než elektrické baterie, které někteří výrobci montují do městských aut. 

Dobití elektromobilu vyjde na stovku měsíčně

První veřejná dobíjecí stanice pro elekromobily v Česku vznikla před pěti lety v Desné na Jablonecku. V současnosti budují dobíjecí stanice i velké energetické firmy, jako jsou ČEZ, PRE nebo E.ON. ČEZ má v současnosti dvacet stanic, PRE kolem deseti. Dobití elektromobilu u ČEZ stojí asi 100 korun měsíčně, u PRE je zatím bezplatné. „Instalace budou pokračovat i nadále. V průběhu druhého pololetí chceme zprovoznit dobíjecí stanice nejenom v Praze, ale také ve Vrchlabí a Hradci Králové. Do tohoto období počítáme také s otevřením první rychlodobíjecí stanice, která bude stát před centrálou ČEZ,“ uvedl Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ. 

Jako alternativní pohon v dopravě je hojně využívaný také zkapalněný plyn LPG. Jeho cena je proti benzinu a naftě také zhruba poloviční. Veřejných čerpacích stanic s LPG je zhruba 450. Zatímco LPG výrazně vede v počtu zákazníků i stanic, v podzemních garážích má navrch zemní plyn. Tam auta na propan-butan nesmějí.