Na změně prodejce energie většina lidí prodělá

Praha - Dodavatele elektřiny každoročně mění čím dál více lidí, ale více než polovina na tom prodělá. Průměrná roční ztráta spotřebitelů po přechodu k novým prodejcům dosahuje 110 korun a podstatné zlepšení lidé nezaznamenali ani v oblasti služeb. Hlavním motivem přechodu k jinému dodavateli bývá úspora nákladů, lidé si ale často nevšimnou různých doplňkových plateb, které jejich výdaje za elektřinu zvýší.

Průměrná roční ztráta spotřebitelů po přechodu k novým prodejcům dosahuje 110 korun, u některých dodavatelů to však je až 237 korun. Většina zákazníků podle průzkumu o ztrátě neví, protože jen třetina z nich čte vyúčtování a 35 procent sleduje jen údaj o přeplatku či nedoplatku.

Letos do konce května změnilo dodavatele elektřiny 232 tisíc spotřebitelů. Za celý loňský rok nastalo téměř 450 tisíc změn, většinou jde o domácnosti. Na změně dodavatele podle výzkumu agentury IBRS loni prodělalo 79 procent zákazníků, letos je to 61 procent. Přitom hlavním důvodem pro změnu dodavatele bývá snaha ušetřit. „Zajímavé bylo zjištění, že 51 procent z dotazovaných si myslí, že ušetřili. Ve skutečnosti i více než polovina z těchto zákazníků prodělala, a to v průměru 281 Kč,“ uvedl Tomáš Horejsek z agentury IBRS. Výdaje, které odběr elektřiny zdražují, jsou většinou různé platby, se kterými se spotřebitelé řádně neseznámili při uzavírání smlouvy.  

Elektrické vedení
Zdroj: Martin Pinkas/isifa/Euro

Velkou slabinou českých zákazníků v oblasti elektřiny, a pravděpodobně i dalších komodit, je nezájem o vyúčtování. Ačkoliv se při každodenním nakupování rozhodují na základě ceny, po obdržení faktury pouze 30 procent z nich čte celou fakturu. Na 62 procent lidí nekontroluje vůbec nebo jen zřídka údaje na faktuře. „I když byla nejsilnějším argumentem ke změně dodavatele elektřiny cena, zákazníci si zpětně neověří, kolik by zaplatili u původního či jiného dodavatele,“ řekl Horejsek.

Ani v oblasti služeb klienti po změně často nepociťují zlepšení, naopak - původního dodavatele elektřiny hodnotí jako o něco lepšího. „Pro celou řadu zákazníků mohou být zjištění z výzkumu důvodem k přemýšlení o opětovné změně dodavatele elektřiny. Očekávali úsporu 964 korun, ale prodělali 110 korun. Jsou více než tisíc korun v mínusu a ani poskytované služby nejsou motivátorem zůstat,“ shrnul výsledky Horejsek.