Cesta do Chorvatska kvůli benzinu i dálničním známkám podraží

Praha – Rostoucí ceny pohonných hmot, dálničních známek či poplatků letos určitě prodraží Čechům dovolenou. Lidé by tak měli podle typu vozidla a zatížení auta počítat počítat s částkou mezi 7,5 až 9 tisíci korunami. Ušetřit se však dá a rada nad zlato zní: v Česku netankovat. Zároveň by si řidiči měli dávat pozor na předpisy, aby se vyhnuli zbytečným pokutám, které se například v Rakousku, Slovinsku či Chorvatsku pohybují v řádech tisíců.

Při cestě autem do nejoblíbenější české destinace Chorvatska musí letos řidiči počítat díky rostoucím cenám pohonných hmot  a dalších poplatků s částkou kolem osmi tisíc korun. Nicméně existují cesty, jak rozpočet snížit. Zde platí pravidlo, že čím blíž k moři, tím levnější pohonné hmoty. V této kategorii vítězí Chorvatsko, kde je benzin o tři a nafta dokonce o čtyři koruny lacinější. Levněji je ale i ve Slovinsku a Rakousku. 

Dále se dá ušetřit také cestou přes neplacené úseky. „Dá se objet mnoho úseků jak ve Slovinsku, tak v Chorvatsku. Samozřejmě i když je to cesta delší, tak nejet po dálnici, ale snažit se jet po starých oblíbených trasách kolem Stříbrného jezera,“ radí prezident UAMK  Oldřich Vaníček. Kdo ale bloudit nechce a dá přednost dálnicím, dá asi tisícovku za průjezd Rakouskem a Slovinskem.  Za chorvatskou autostrádu pak řidiči musí počítat až se šesti sty korunami jen za cestu v jednom směru. 

Zbytečně nenavyšovat rozpočet řidičům pomůže i dodržování silničních předpisů. Třeba v Rakousku totiž řidič při překročení povolené rychlosti o víc než padesát  kilometrů v hodině zaplatí sankce v přepočtu až za padesát šest tisíc korun. Ve Slovinsku se například nevyplatí předjíždět tam, kde je to zakázané, pokuta totiž vyjde na dvanáct a půl tisíce. A zhruba na polovinu vyjde v Chorvatsku jízda na červenou. Rozdílné předpisy platí i pro alkohol v krvi, zatímco v Rakousku, Německu nebo Slovinsku si řidič může dopřát malé pivo, tak v Chorvatsku a na Slovensku platí striktně nula promile.

V neposlední řadě je také dobré se podívat, co říkají silniční vyhlášky, protože ten, kdo v Rakousku jede autem, které není jeho, a nemá o zápůjčce oficiální potvrzení, se vystavuje riziku zabavení vozu. V Srbsku se pak například požaduje, aby řidič měl v autě hned dva výstražné trojúhelníky a Francie zavádí povinnost mít v každém autě alkohol tester.

Na cestě k moři pozor na zácpy

Statisíce lidí zamíří k moři už o prvním prázdninovém víkendu, dálnice proto zejména v pátek a sobotu zažijí enormní nápor. Policie posiluje hlídky a varuje - právě během prázdninových cest řidiči bourají častěji. Hlavní tahy směrem na Itálii a Chorvatsko se přitom nikdy nedají úplně objet. 

Největší nápor rekreantů čeká silnice v sobotu. Někteří řidiči se chtějí kolonám vyhnout a vyrážejí už v pátek o půlnoci. Většinou jich ale bývá tolik, že se stejně potkají na rakouských hranicích a komplikacím se úplně nevyhnou. Zácpy vznikají hlavně v okolí velkých měst, jako je Mnichov nebo Vídeň. Dlouhé kolony hrozí také před tunely, typickým strašákem je Tauernský tunel v Rakousku, kde stačí, aby byl provoz omezen jen do jednoho pruhu, a vznikají hodinové kolony. Podobnou pověst má i nedaleký Katchberg – pak nezbývá než úsek objet přes hory.