V Amsterdamu přidávají do nafty Cyklox - výrazně tím eliminují zplodiny

Amsterdam - Svět se honí za alternativními pohony kvůli omezeným zdrojům i ekologii. Nizozemští vědci zjistili, že se dá výrazně snížit množství škodlivin produkovaných dieslovými motory. A to díky odpadu, který vzniká při výrobě papíru.

Výfukové zplodiny z naftou poháněných tahačů, generátorů a lodí jsou škodlivější než pasivní kouření, tak zní nemilosrdný verdikt Světové zdravotnické organizace, která tyto látky posunula na nejvyšší příčku v žebříčku karcinogenů. Zplodiny jsou tak na stejné úrovni jako třeba azbest.

Důvod k panice je jen částečný - problém se týká hlavně rozvojových zemí, kde se stále používají staré motory. Na západě jsou na tom diesly už teď daleko lépe a díky novému vynálezu vědců z univerzity v nizozemském Eindhovenu se to může ještě zlepšit. Stačí prý přidat trošku látky zvané Cyklox a množství škodlivin prudce poklesne.

Michael Boot, šéf výzkumu spalovacích technologií z Technické univerzity v Eindhovenu

„Velice pozorně jsme sledovali chod motoru. Dieselový motor, kterému nesedí používané palivo, začne výrazně kouřit. Za černý kouř z výfuku může špatné palivo. My jsme vyzkoušeli, co by se na palivu dalo změnit, abychom právě takový černý dým u nákladních vozů a lodí minimalizovali.“


Novou přísadou je cyklohexanon a do nafty ho stačí přidávat jednu desetinu. Množství sazí se u testovaného rodinného vozu snížilo na polovinu. Když vědci pokusně míchali obě složky v poměru jedna ku jedné, zmizely saze z výfukových zplodin úplně. A pozitivní je fakt, že výroba cyklohexanonu není nijak složitá - už teď ho vzniká spousta jako odpadu v papírenském průmyslu.

„V budoucnu budeme velké množství Cycloxu získávat z ligninu. Lingnin je odpadní látka, která vzniká při výrobě papíru. Na světě se jí vyrobí stejné množství jako pohonných hmot,“ doplňuje Boot.

Jen v Nizozemsku, kde není papírenství příliš rozvinuté, by množství cyklohexanu stačilo k pětiprocentnímu naředění pohonných hmot. A už to by mělo velký vliv na kvalitu ovzduší. Právě kvůli znečištění vzduchu umírá podle Světové zdravotnické organizace každoročně 1,3 milionu lidí.

„O tom, co je přijatelná úroveň sazí a dalších emisí, rozhoduje pochopitelně vláda. Tolerance se bude postupně stále snižovat. Když se ale podíváte na údaje Světové zdravotnické organizace, tak aby se zlepšilo zdraví lidí, musí se množství pevných částic v ovzduší snížit minimálně na polovinu,“ tvrdí Maarten van Biezen, sekce znečišťování ovzduší, agentura Nature and Enviroment.


Palivo s příměsí cyklohexanu je možno natankovat u univerzitní čerpačky

Eindhovenská univerzita se rozhodla, že za lepší vzduch ve svém okolí začne sama bojovat. Palivo s příměsí cyklohexanu bude vyrábět přímo ve svých laboratořích a koupit si ho bude moci kdokoliv, kdo přijede natankovat k univerzitní čerpací stanici. Výzkumníci tak chtějí ukázat, že se první krok ke zlepšení nemusí vždy udělat na úrovni vlády nebo obřích nadnárodních společností.