Ministerstvo chce od roku 2016 zpoplatnit silnice I. tříd pro kamiony

Praha – Ministerstvo dopravy chce vypracovat plán na zpoplatnění zbytku silnic první třídy pro kamiony. Dopravci by si tak od roku 2016 museli kupovat papírové kupony. Tento návrh ministerstvo představí vládě ve druhé polovině letošního roku v reakci na výtku Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), že se mu při výběru poskytovatele mýtného systému nepodařilo zpoplatnit skoro 3 000 kilometrů silnic a dálnic v Česku.

Rozšíření mýtného na další úseky silnic ale odmítá sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. Podle jeho mluvčího Martina Felixe je to jen další způsob, jak kamionové dopravce zatížit dalším poplatkem. Vinětu na tento druh silnic si totiž budou muset koupit všichni, odpadne tím případný regulační efekt, který si ministerstvo od rozšiřování výkonového mýtného slibovalo. Dopravci, kteří nechtějí na dálnicích monitorovaných mýtnými branami platit za ujeté kilometry, tak podle Felixe budou na silnice nižších tříd sjíždět nadále.   

NKÚ ministerstvu vyčítal, že se mu ke konci loňského roku podařilo zpoplatnit pouze 52,7 procenta z původně předpokládané délky. Úřad upozornil na nedostatky zejména u silnic první třídy, kde zbývá zavést mýtné na více než tisíci kilometrech. 

Nejvyššímu kontrolnímu úřadu vadila i údajně diskriminační podmínka, aby se používala při platbě jednoduchá palubní jednotka. Tento parametr totiž z tendru vyřadil všechny společnosti, které státu pro výběr mýtného nabízely satelitní technologii, protože ta vyžaduje dražší přijímací zařízení v kabinách nákladních vozů. 

V tomto ohledu se ministerstvo hájí, že parametry k zadávací dokumentaci schválila vláda už v červnu 2005. Poukázalo také na to, že žádný z případných uchazečů podmínku jednoduché palubní jednotky nenapadl například u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).   

Ministerstvo dopravy chystá také strategii fungování elektronického mýtného systému po roce 2016, kdy končí smlouva nynějšímu dodavateli, společnosti Kapsch ČR. Podle úřadu je potřeba neprodleně začít s přípravou potřebných zákonů a dalších opatření, aby mohlo být vypsáno výběrové řízení na nového provozovatele systému.