ECall by měl ročně zachránit 2 500 životů

Brusel - Brusel posílá řidičům na pomoc chytrou skříňku. Nový bezpečnostní systém se jmenuje eCall, sám rozpozná dopravní nehodu a zavolá pomoc. Povinně by se měl montovat do nových aut od roku 2015. O zavádění hlasovali europoslanci ve Štrasburku. Zařízení už na požádání automobilky montují, v budoucnu to bude povinné.

Jak to funguje?

Skříňka vyšle signál s polohou na tísňovou linku. Podle počtu vystřelených airbagů určí, jak závažná situace je. A zapnuté bezpečnostní pásy zase prozradí, kolik lidí je v nebezpečí. V tu chvíli vyráží na místo záchranáři a dispečer kontaktuje reproduktorem posádku.

ECall je vlastně takový mobilní telefon. Používá vlastní SIM kartu i GPS. V případě nouze si z něj může zavolat i řidič stisknutím tlačítka. Podle Bruselu má mít od roku 2015 tento systém každé auto, které sjede z výrobní linky.

„Ty odhady mluví o záchraně až 2 500 lidských životů ročně a o zmírnění vážných zranění na silnicích až o 15 procent,“ říká Olga Sehnalová, europoslankyně ČSSD a zpravodajka návrhu pro eCall.


Testování systému eCall
Testování systému eCall

Proti ale hovoří obavy, že povinné instalování systému může auta prodražit. „Vhodnější by to bylo na dobrovolné bázi, kdyby se každý mohl rozhodnout, jestli to chce, nebo nechce,“ podotýká Oldřich Vlasák, europoslanec ODS a místopředseda Evropského parlamentu.

Bezpečnostní systémy už teď nabízí některé automobilky jako doplněk. S cenou v přepočtu do šesti tisíc korun. „Ve dvou třetinách našich aut už je hardware systému eCall zabudovaný a funkční bude od příštího roku,“ potvrzuje Josef Reiter, generální ředitel BMW Group ČR.

„Odhaduje se, že dnes už jezdí milion aut vybavených tímto systémem,“ tvrdí Vladimír Rybecký, redaktor Autoweek.cz.


V Česku se ale o pomoc chytrou skříňkou ještě volat nedá. Zatím po tuzemských silnicích jezdí jen deset aut, která novinku testují.

Video Rozhovor s Vladimírem Rybeckým
video

Rozhovor s Vladimírem Rybeckým