Levné zboží z Číny už tolik neláká

Peking - Čínským vývozcům se nedaří. Výrobci levného zboží hlásí meziroční pokles poptávky až o pětinu. Zájem o čínský export klesá především kvůli dluhové krizi v Evropě, která je největším obchodním partnerem Číny. Vedení země proto vidí cestu z krize ve strukturální proměně exportu. Místo levných hraček a oblečení se v budoucnu mají vyrábět kvalitnější produkty včetně elektroniky, telefonů a průmyslových strojů.

Vánoce jsou jednou do roka, ale pro majitele továrny na plastové vánoční stromky v čínském městě I-Wu začínají v červenci. Letošní sezona bude pro tamní výrobce levných plastových výrobků, hraček a oblečení slabší. Už teď je poptávka o 20 procent nižší než loni. „Zákazníci mi říkají, že příští rok to bude ještě horší. Já ale věřím, že se situace zlepší. Nemyslím si, že by se to mohlo ještě zhoršit,“ řekl majitel továrny Le-O. 

Pokles exportu potvrzují i oficiální statistiky. Index blahobytu této oblasti, který vychází z údajů o prodeji, obratu i zisku v červnu spadl na 986 bodů. Ještě loni v září přitom dosahoval hodnoty 1 126. Čínský export v květnu meziročně vzrostl jen o 9 procent. Loni byl přitom celoroční nárůst pětinový a v roce 2010 vývozci hlásili růst dokonce o 31 procent. Lépe se zatím daří těm výrobcům, kteří se dokázali přeorientovat na domácí poptávku, například prodejem přes internet.

„Používáme Taobao - největší čínský e-shop. Díky němu máme přístup na obrovský národní trh a to oživilo naše tržby,“ uvedla Čchuang S'-en-pching, manažerka firmy vyrábějící bambusové a dřevěné zboží. Vedení země vidí cestu z krize ve strukturální proměně exportu. Místo levných hraček a oblečení se v budoucnu mají vyrábět kvalitnější produkty včetně elektroniky, telefonů a průmyslových strojů.