Peugeot Citroën ve spárech krize: Propustí 8 000 lidí

Paříž - Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën, která působí i v České republice, hodlá během dvou let propustit až 8 000 zaměstnanců. Chce tak ukončit ztrátové hospodaření. Propouštění se dotkne hlavně Francie, kde automobilka do roku 2014 uzavře svůj montážní závod v Aulnay u Paříže. Česká odnož automobilky už další vlnu propouštění neplánuje.

Firma avizovala, že za první pololetí vykáže čistou ztrátu a v hlavní divizi výroby automobilů bude mít provozní ztrátu kolem 700 milionů eur (asi 17,8 miliardy korun). V prvním pololetí propadly automobilce prodeje o 13 procent na 1,62 milionu vozů. Firma nyní jede zhruba na 76 procent své kapacity. Management navíc očekává, že provozní cash flow zůstane až do konce roku 2014 negativní. Z problémů viní prohlubující se krizi v eurozóně, která snižuje poptávku po nových automobilech.

Philippe Varin, generální ředitel PSA

„Jsem si plně vědom vážnosti dnešního oznámení. Vzhledem k hloubce a délce trvání krize, která ovlivňuje náš byznys v Evropě, je projekt reorganizace nyní naprosto nezbytný. Výrobu musíme přizpůsobit očekávaným trendům na trhu.“


Továrna v Aulnay, která má zcela skončit, zaměstnává více než 3 000 lidí. Tento krok má automobilce pomoci reorganizovat výrobu aut ve Francii, kde nejsou továrny zcela využívány. Závod v Aulnay hodlá automobilka přeměnit tak, aby se mohl věnovat jiným činnostem. Pro zhruba polovinu zaměstnanců závodu se pak bude firma snažit najít uplatnění jinde v rámci skupiny.

Konec Aulnay - pro odborníky jasná zpráva, pro vládu šok

Premiér Jean-Marc Ayrault v reakci na rozhodnutí PSA prohlásil, že zpráva o propouštění byla „skutečným šokem“ pro zaměstnance i celý automobilový průmysl. Francouzská vláda proto hodlá do konce července představit plán na podporu automobilového průmyslu, který má zajistit, aby automobilka PSA našla alternativní řešení pro všechny zaměstnance, kteří ztratí práci v továrně v Aulnay.

Odborníky rozhodnutí o uzavření továrny v Aulnay ovšem nijak nepřekvapilo. „Uzavření Aulnay jsme očekávali už více než rok,“ poznamenal analytik banky UBS Philippe Houchois. „Ukončení výroby v Aulnay není žádné překvapení,“ potvrdil Christian Lafaye z Force Ouvriere union. „Ale snižování výroby bude pravděpodobně mnohem větší – zasáhne to každou továrnu,“ dodal.

Dalších asi 1 400 lidí musí odejít z továrny v Rennes na západě Francie, kde nyní pracuje asi 5 600 lidí. Továrna bude snižovat výrobu, čímž reaguje na pokles poptávky po větších vozech. Kolem 3 600 lidí bude propuštěno v dalších továrnách.

Problémy má i česká odnož PSA - kolínská TPCA

V České republice působí společnost TPCA, která je společným podnikem japonské Toyoty a koncernu Peugeot Citroën. I ta v posledních měsících intenzivně sahá k propouštění. Počátkem května například změnila směnný systém a v důsledku toho neprodloužila smlouvy 150 pracovníkům zaměstnaným na dobu určitou. Celkem dvě stovky zaměstnanců využily možnosti náhradní práce v sesterském závodě PSA ve slovenské Trnavě a u českých dodavatelů. Dalším 250 zaměstnancům pak kolínská automobilka v červnu nabídla možnost dobrovolného odchodu s odstupným. Další propouštění už ale neplánuje. Na konci května zaměstnával podnik asi 2 800 lidí.

Škodovce se nebývale daří

Zatímco řada automobilek po celé Evropě čelí problémům, mladoboleslavské automobilce Škoda Auto se pořád velmi daří. V prvním pololetí prodala rekordních 493 tisíc vozů, meziročně o 8,4 procenta více. Jen v červnu prodala 87 400 aut, což je druhý nejúspěšnější měsíc značky. Nejvíc se prodávala opět Octavia, které se prodalo 219 600 vozů.

Škodovka za prvních šest měsíců rostla na všech hlavních trzích s výjimkou západní Evropy. Ve východní Evropě firma prodala o 31,1 procenta vozů více. Ve střední Evropě vzrostly prodeje o 4,6 procenta. V Číně se prodalo více než 120 700 vozů Škoda s nárůstem o 7,6 procenta. Indie zaznamenala růst o 40,1 procenta v počtu 20 500 vozů. Z toho necelé dvě třetiny představovala nová limuzína Rapid.

Škodě se ve všech regionech dařilo lépe než konkurenci

V západní Evropě klesly dodávky vozů meziročně o 0,7 procenta. Firma zde za letošní první pololetí prodala 195 400 aut. Podíl vozů Škoda se zde však podle mluvčího Jozefa Baláže zvýšil na více než tři procenta. „Téměř ve všech prodejních regionech jsme se rozvíjeli lépe než trh a dále jsme zlepšovali svou dobrou pozici. Druhé pololetí však nebude jednoduché. Velmi pečlivě sledujeme trhy a počítáme s podstatně silnějším protivětrem,“ řekl předseda představenstva automobilky Winfried Vahland.