Český export je úspěšný, firmy teď hledí do Afriky

Praha – Český export nadále míří z největší části do Německa, kam loni firmy vyvezly zboží v hodnotě přes 1,5 bilionu korun. Stále častěji se však cílem vývozu stávají docela jiné trhy, zejména ty mimoevropské. Čeští podnikatelé jsou na nich úspěšní i s neobvyklým sortimentem, jako jsou mucholapky.

Ve výrobě a exportu mucholapek nemá brněnská firma Papírna Moudrý konkurenci. „Kromě korejské společnosti nemáme konkurenta, co se týká objemu a kvality,“ upřesnil majitel firmy Libor Moudrý, který přišel s tajnou recepturou lepidla, jež nezasychá a láká hmyz. Loni společnost prodala 75 milionů mucholapek a vydělala přes 100 milionů korun, zejména z prodejů v Americe a Rusku. I nadále firma trhá nové trhy – hledí do Afriky. „Tam si myslím, že je výrazný potenciál. Ve východní Africe je dost much i díky tomu, že tam je největší stádo skotu v oblasti,“ poukázal český velvyslanec v Etiopii Marek Libřický.

I další české firmy se pokoušejí v Africe uchytit. Jihoafrická republika, kam směřuje více než polovina z českého exportu do Afriky, má zájem třeba o těžební stroje. Angola potřebuje stavební techniku a v Nigérii se rychle rozvíjí energetika.

Evropa jako hlavní obchodní partner naopak ztrácí – zejména proto, že její hospodářský růst je podle ekonomů jen velmi mírný, zatímco například etiopská ekonomika roste o deset procent ročně. Přesto někteří výrobci mají úspěch i blízko za hranicemi. Výrobce pouťových atrakcí Bohumil Fiala má úspěchy zejména v Německu. „Mimo Evropskou unii moc ne, to je pořád nedořešené. Kdyby se vláda za obchody zaručila, tak bychom zájem měli,“ poukázal Bohumil Fiala.

Českým vývozcům se v poslední době rekordně daří. Jen loni vyvezli zboží za více než tři biliony korun.

Reportáž Vandy Kašové (zdroj: ČT24)