Ve třech tendrech na opravu D1 se utká 13 firem

Praha - Do tendrů na první tři stavby v rámci rekonstrukce D1 se přihlásilo 13 firem. Jsou mezi nimi například Metrostav, Dálniční stavby Praha, Skanska nebo Eurovia. Nabídky ke dvěma zbývajícím etapám oprav otevře Ředitelství silnic a dálnic ve středu. Pak ředitelství čeká posuzování nabídek. Pokud se žádný z uchazečů neodvolá, mohla by rekonstrukce první pětice vybraných úseků začít počátkem října.

„V tomto kole výběrového řízení se ŘSD zabývá kvalifikačními kritérii, nabídkovou cenu ředitelství zatím neřeší,“ informovala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Několik týdnů teď bude ředitelství hodnotit jednotlivé nabídky, pokud bude potřeba, vyzve jednotlivé uchazeče, aby svoji nabídku doplnili.

Druhé a závěrečné kolo výběrového řízení se podle ŘSD uskuteční po uplynutí zákonné lhůty pro odvolání, nejdříve to bude v průběhu srpna. V něm se už bude hodnotit nabídková cena a délka záruky. Tyto parametry jsou jedinými kritérii, která bude ředitelství podle zadávací dokumentace v tomto kole zohledňovat.

Jasno v tom, které firmy podaly nejzajímavější nabídky, by mělo být nejpozději v září. Samotná rekonstrukce by mohla začít 5. října, tedy alespoň v případě, že se žádná z firem neodvolá a že ředitelství dostane všechna potřebná povolení. „V současné době máme dvě pravomocná stavební povolení a máme jedno nepravomocné, které očekáváme, že bude vydáno v průběhu dnů nebo týdnů,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš.

Rozšíření už nyní, tři pruhy v obou směrech až v roce 2050

Součástí rekonstrukce dálnice D1 má být rozšíření na každé straně o tři čtvrtě metru, položení nového povrchu a úprava středového dělícího pásu. Modernizace umožní v roce 2050 obousměrné rozšíření vozovky na tři jízdní pruhy.

Zatím ale přinese rekonstrukce nejstarší české dálnice řidičům spíše komplikace. Dopravní policie se obává toho, že by při opravách mohly vznikat až 13kilometrové kolony, které řidiče zdrží i několik hodin. I během opravy by měly auta po dálnici jezdit ve čtyřech pruzích, avšak užších, než je obvyklé. Policie pak chce napomoci například tím, že případné nehody bude řešit ve zrychleném řízení. Přesto se odborníci dopadů rekonstrukce obávají. „Jakákoliv větší havárie způsobí vyřazení dálnice z provozu na dlouhou dobu,“ obává se prorektor ČVUT Petr Moos.

Po D1 se jezdí již od 70. let

Rekonstrukce dálnice D1 je nezbytná. Loni v červnu se například na 52. kilometru dálnice ve směru na Brno vytvořil několik centimetrů vysoký schod. Několik motoristů si na něm dokonce poškodilo své automobily. Odborníci z dopravní fakulty ČVUT upozorňují, že další odklad rekonstrukce by znamenal jen zhoršování stavu nejstarší české dálnice.

Snahy o výstavbu dopravní tepny spojující Prahu s Brnem se objevily už za první republiky. První práce pak začaly za okupace, kdy se začalo stavět několik mostů. Na konci války však byla výstavba zastavena. S výstavbou nynější dálnice D1 se začalo až v roce 1967. První 21kilometrový úsek z Prahy do Mirošovic pak byl uveden do provozu v roce 1971. K finálnímu propojení české a moravské metropole nakonec došlo až v roce 1980.