Železniční mýto by letos přeci jen mohlo zdražit

Praha – Spor mezi správcem kolejí a dopravci pokračuje. Ministerstvo dopravy totiž vyzvalo Drážní úřad, aby znovu posoudil své rozhodnutí, kterým lednové zvýšení ceny už jednou zamítl. Dopravci si u něj stěžovali na zavedení mýtného a Drážní úřad jim vyhověl a rozhodnutí SŽDC zrušil. Avšak podle ministerstva dopravy udělal chyby.

Zdroj: isifa/Lidové noviny Autor: Tomáš Hájek

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka došlo při postupu Drážního úřadu k procesní chybě, kdy úřad neinformoval všechny dopravce, kterých se týká prohlášení o dráze. Ministerstvu se ale také nelíbí to, že Drážní úřad zrušil vyšší poplatek za jízdu dieselových lokomotiv na elektrifikovaných tratích. Resort dopravy přitom požadoval naopak zdražení jízd dieselových strojů tam, kde by mohly jezdit elektrické lokomotivy. Nákladní dopravce chtělo ministerstvo tímto návrhem motivovat k ekologicky šetrnějšímu provozu. 

Zdražení mělo jen letos vynést čtvrt miliardy korun. Nákladní dopravci přitom už teď platí za používání kolejí mnohem vyšší poplatky než v okolních zemích. Někteří dopravci proto Česko už raději objíždějí. „ČR má suveréně nejvyšší poplatky za koleje. Pokud by k tomu zdražení došlo, ještě víc by poklesla konkurenceschopnost českých dopravců,“ konstatuje mluvčí AWT Petr Jonák. 

I kdyby se ale poplatek za používání kolejí zvedl, cestující se zdražení jízdenek zatím bát nemusejí. Tratili by na tom jen dopravci. Nové rozhodnutí o zdražení železničního mýta by měl Drážní úřad vydat do dvou měsíců.

Ministr dopravy Pavel Dobeš zvýšení poplatku za využívání železnice navrhl v době, kdy ministerstvo financí avizovalo, že ze státního rozpočtu krajům neproplatí plných 2,6 miliardy korun, které jim na regionální vlakové spoje slibovalo memorandum podepsané s úřednickou vládou Jana Fischera. Zhruba 300milionový výpadek měly svými penězi smazat České dráhy, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a formou zvýšení poplatku za použití kolejí i kraje. Peníze pro letošní rok ale podle Nováka nakonec ministerstvo financí poslalo v plné výši. Ročně kraje za objednávku vlaků zaplatí zhruba osm miliard korun.