Praha 6 přichází o miliony za reklamu

Praha - Praha 6 přichází kvůli sporné smlouvě na pronájem reklamních ploch ročně o statisíce korun, jak zjistili reportéři ČT. Na nevýhodnost smlouvy přitom upozorňují delší dobu někteří zastupitelé. Společnost JCDecaux, která má reklamní plochy v pronájmu, za ně totiž radnici zatím nezaplatila ani korunu.

Smlouvu, kterou prakticky nelze vypovědět, podepsal v roce 2008 tehdejší starosta a současný ministr životního prostředí Tomáš Chalupa. Podpisem získala společnost JCDecaux do pronájmu 15 lukrativních reklamních ploch, a to na dobu devíti let. Radnici za to má platit 400 tisíc korun ročně. 

„Částka, která je uváděna ve smlouvě, není placena na účet městské části, kde by měla být, a mám i od úředníků potvrzeno, že ano, že nebyla uhrazena,“ potvrdil zastupitel Prahy 6 Petr Dolínek (ČSSD). 

Platba Praze 6 je podmíněna vybudováním 10 reklamních panelů, k čemuž nedošlo

Ve smlouvě je totiž odstavec, díky kterému zatím firma nic platit nemusí. „Obsahuje zvláštní ustanovení, které říká, že platit se bude až poté, co ta reklamka vybuduje dalších deset reklamních panelů, a to ona nikdy neudělala,“ vysvětlil zastupitel Prahy 6 Martin Skalský. Ten je členem kontrolního výboru, který už několik let upozorňuje Prahu 6 na nevýhodnou smlouvu. 

JCDecaux
JCDecaux

Smlouvu i s nevýhodným článkem o tom, že JCDecaux začne platit až po vybudování dalších deseti velkoplošných reklamních vitrín, schválila rada městské části už v roce 2008 a dala firmě veškeré potřebné souhlasy se stavbou. Ta se ale k výstavbě stále nemá a Praha 6 tak nemá vůbec jistotu, že začne někdy za reklamu na kioscích platit. 

Přitom JCDecaux za reklamu ve vitrínách, které jí město pronajalo, podle osloveného odborníka inkasuje nemalé peníze. „Při počtu patnácti ploch bychom se mohli dostat v ceníkových cenách na částku za devět let kolem 20 milionů korun,“ říká expert na prodej reklamy Jan Poláček. 

„Hodnotit smlouvy a jejich výhodnost nebo byznys spojený s těmi stánky podle ceníku zveřejněného na webu by bylo značně irelevantní,“ argumentuje bývalý starosta Prahy 6 a ministr životního prostředí Tomáš Chalupa (ODS). 

Tomáš Chalupa
Tomáš Chalupa

Navíc firma nechce spornou smlouvu komentovat vůbec. „V žádném případě neposkytneme rozhovor ke konkrétním článkům této smlouvy, neboť tento smluvní vztah považujeme za vyvážený,“ prohlásila JCDecaux. 

Martin Skalský (bez p.p. - klub SZ), zastupitel Prahy 6 

„Smlouva je napsaná tak špatně, že se skoro zdá neuvěřitelné, že by to mohla být nějaká náhoda.“


JCDecaux se stará o reklamní plochy a záchodky v kioscích

Jediné výdaje, které firma JCDecaux s plochami má, jsou za jejich čištění a údržbu čtyř přilehlých toalet. Spotřebovanou elektřinu v nich už ale firmě platí zase radnice. Ročně jde o 120 tisíc korun. 

„To slyším teda poprvé od vás, protože kontrolní výbor se zabývá touto problematikou už asi dva roky, a tohle vlastně ze strany městské části jako vysvětlení ještě nikdy nezaznělo,“ prohlásil Skalský.

Přímo ve smlouvě stojí, že náklady na elektřinu za jednu veřejnou toaletu jsou 30 tisíc korun ročně, takže jeden záchodek na Praze 6 spotřebuje tolik energie jako luxusní mnohapokojový byt. Podle bývalého starosty je smlouva napsána takto i proto, že Praha 6 prý nemohla o zakázku na pronájem ploch soutěžit.

Reklama na Praze 6
Reklama na Praze 6

Bývalý starosta Chalupa mluví o smlouvě, kterou už v roce 1994 uzavřelo s firmou JCDecaux na 25 let hlavní město Praha pod vedením tehdejšího primátora Jana Koukala. Tato smlouva kvůli své nevýhodnosti pro město firmu JCDecaux v Česku proslavila. Smlouva zaručující exkluzivitu firmě JCDecaux tak měla být důvodem, proč soutěž na pronájem reklamních ploch na Praze 6 zrušili. Jenže dle aktuálního vyjádření Magistrátu hl. města Prahy je toto tvrzení minimálně sporné. Podle nich se původní smlouva z roku 1994 týká jen majetku města, nikoliv vlastnictví městských částí, jak je tomu u stánků na Praze 6. 

Smlouva je pro městskou část nevýhodná jednak proto, že plný nájem se má platit až po dobudování dalších reklamních ploch, ale také proto, že Praha 6 nemůže smlouvu prakticky vypovědět, zatímco JCDecaux tuto možnost má. Současně smlouva obsahuje tzv. rozhodčí doložku, která neumožnuje řešit případný spor standardním soudem.