Předváděcí akce: Nátlak, agresivita a prodělané desetitisíce

Praha – Předváděcí akce stále plní stránky novin i televizní obrazovky, a to hlavně v negativním smyslu. Nic se na tom nezměnilo ani v letošním roce, tvrdí Česká obchodní inspekce. Pochybení letos zjistila na dvou třetinách kontrolovaných předváděček. Prodejci na nich často klamou zákazníky a využívají i agresivní praktiky. Někdy třeba účastníkům dokonce vezmou občanský průkaz nebo mobil.

Mezi účastníky předváděcích akcí patří převážně starší lidé. Ti jsou totiž vůči nátlaku obvykle nejzranitelnější. Navíc mívají horší přehled o cenách v obchodě a nechají se prodejci snadno ošálit. Prodejci na ně přitom často útočí poměrně tvrdě. Na předváděcí akci, kterou reportéři ČT navštívili se skrytou kamerou, například pořadatelé nechali jednoho muže vyvést policií, když nechtěl zopakovat své jméno. Podle odborníků je takový postup jednou ze základních zastrašovacích praktik – hned na začátku ukázat, kdo velí.

„Naši inspektoři zjišťují užívání nekalých praktik, agresivních praktik. (Prodejci) neseznamují zákazníky s právy při odstoupení od smlouvy nebo uplatnění reklamace,“ popsala mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová. Často také podle ní prodejci nepravdivě informují o zboží, které prodávají, přehánějí ve výčtu jeho kvalit apod. Někdy se dokonce stává, že klienty ani neseznámí s cenou prodávaného zboží.

Inspektoři se proto snaží předváděčky co možná nejvíce kontrolovat. Ve druhém čtvrtletí zjistili porušení předpisů v téměř šesti případech z deseti. Od začátku roku se zúčastnili 151 předváděcích akcí různých firem na celém území ČR, pochybení odhalili u 93 z nich.

Před předváděcími akcemi se inspekce snaží varovat i samotné seniory. Ovšem zatím spíše bez úspěchu. Těch, kteří kvůli předváděcí akci prodělali, neustále přibývá. Někdy se lidé dokonce rozhodnou v zákonné lhůtě 14 dnů odstoupit od smlouvy a zboží vrátit. Na své peníze ovšem čekají marně. Fléglová proto radí, aby se lidé, kteří nedostali peníze za vrácené zboží zpět do 30 dnů od odstoupení od smlouvy, obraceli rovnou na soud.

Jenže seniorům se do soudních sporů většinou nechce nebo jim to nedovolí jejich zdravotní stav. „Oni se orientují spíš na ty bezbrannější, bohužel třeba u začínající demence je zhoršená schopnost vyhodnotit situaci - tihle lidé nalétnou podvodníkům snadno, pravidelně,“ popsala gerontoložka Iva Holmerová.

Na předváděcích akcích se často používají nekalé i agresivní metody (zdroj: ČT24)

Jen letos Česká obchodní inspekce udělila organizátorům předváděcích akcí 50 pokut v hodnotě 1,32 milionu korun. Nejvyšší pokuta činila 250 tisíc korun. Některé firmy ale pochybily opakovaně a sankce se jim tak sečetly. V čele listiny hříšníků je společnost Products Exclusive. Dostala sedm pokut dohromady za 375 tisíc korun. Hranici 300 tisíc překročily také firmy Verdano a Beck International.

Vydáno pod