Facebook v problémech: Ztráta, žaloby i menší zájem uživatelů

New York - Facebook má problémů víc než dost. K americkým soudům zřejmě zamíří další žaloby spojené s nepovedenou emisí akcií sociální sítě Facebook z poloviny května. Nově se na to chystá švýcarská banka UBS. Investorům vadí hlavně to, že burza opozdila a špatně zorganizovala jejich objednávky na nákup a prodej akcií Facebooku, některé dokonce úplně zrušila. A nepotěšilo ani historicky první oznámení výsledků firmy od jejího vstupu na burzu. Za druhé čtvrtletí vykázal ztrátu 157 milionů dolarů.

23. květen 2012 - jen pět dní od uvedení akcií Facebooku na burzu začínají k newyorskému soudu proudit první žaloby na burzu Nasdaq. Investorům se nelíbí hned několik věcí: technické problémy při začátku obchodování s akciemi Facebooku a zhoršení výhledu firmy těsně před jejím uvedením na trh, což zatajila investorům.

Jen Citigroup stál nedostatek informací a problémy s úpisem 20 milionů dolarů. Knight Capital Group tratila až 35 milionů a švýcarská UBS, která se chce kvůli úpisu nyní obrátit na soud, mluví až o 115 milionech dolarů. Kritika za primární emisi ovšem není zdaleka jediným problémem Facebooku. Firmu trápí ztráta a navíc také prudký propad tržeb.

„Vykázaná ztráta nebyla hlavní informací, která investory zaujala. Tou bylo zpomalení meziročního růstu tržeb na 32 procent, tedy na nejnižší tempo v historii společnosti,“ vysvětlil analytik společnosti Conseq Investment Management Martin Pavlík. Podle něj na Facebook doléhá hlavně nárůst výdajů na marketing spojený se získáváním nových uživatelů. Facebooku také klesají příjmy z reklamy a nepotěšily ani příjmy z poplatků za aplikace, jako je například prodej on-line her.

makléř Patria Direct Petr Žabža:

„Je to jedno z nejméně povedených uvedení akcií na burzu. Faktem zůstává, že existují minimálně dvě skupiny, které ho považují za velmi úspěšné – prodávající akcionáři, kteří akcie prodali tak draho, jak jen to šlo, a investiční banky, kterým se podařilo stanovit cenu na vrcholu pásma.“


Facebookové šílenství ochabuje

Téměř dva miliony Američanů za poslední půlrok ztratily o facebookové šílenství zájem. To je skoro tolik lidí, kolik je v Česku uživatelů. Podle Vojtěcha Bednáře ze serveru tyinternety.cz je pokles v USA logickým vyústěním. „Kde jinde než ve Spojených státech by počet uživatelů Facebooku měl klesat, protože to je země, kde FB vyrostl velice rychle a dosáhl tam pomyslné hranice maxima kolem 55 procent zasažené populace. Tam nastává spíš boj o udržení stávajících uživatelů,“ konstatuje Bednář.

Facebook má přes 900 milionů uživatelů. Ve 23 zemích se ale teď jejich nárůst zpomaluje. V dalších čtrnácti dokonce v posledním čtvrtroce počet fanoušků klesá.