Blafování firem: Cestovní kancelář, nebo cestovní agentura?

Praha – Cestovní kancelář Harmony má sice slova cestovní kancelář v názvu, ovšem cestovní kanceláří není. Jak zjistila Česká televize, k takovému podnikání nemá koncesi. Jedná se pouze o cestovní agenturu, a ta své vlastní zájezdy organizovat nesmí. ČT to potvrdilo i ministerstvo pro místní rozvoj. Experti na cestovní ruch varují, že podobných chytáků na klienty může být více. Je možné, že v případě problémů by se lidé za hranicemi mohli ocitnout bez pomoci.

CK Harmony na svých internetových stránkách slibuje sestavení zájezdů pro kolektivy na klíč. Nabízí také dopravu po Evropě vlastními luxusními autobusy. Na organizování zájezdů přitom nemá povolení. 

Na pobočce firmy sice nápis cestovní kancelář je, ale ve skutečnosti o cestovku nejde. Jenže to se klient dozví až po podrobném prozkoumání smluvních podmínek. Ve smluvních podmínkách se totiž cestovní kancelář náhle mění v cestovní agenturu. 

Kateřina Petříčková, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

„Na jejich webových stránkách je jasně nabízena kompletace cestovních služeb. V tomto směru se domníváme, že může docházet k neoprávněnému podnikání.“ 


Majitele CK Harmony se zastihnout nepodařilo, údajně je v zahraničí. Nicméně na pobočce byla Česká televize po telefonu ujištěna, že CK Harmony skutečně je cestovní kanceláří a navíc pojištěnou proti úpadku. Nechtěli však uvést, u jaké instituce. Na seznamu pojištěných cestovek ale žádná CK Harmony není. 

Marek Ženkl, mluvčí ministerstva pro místní rozvoj

„CK Harmony nedisponuje koncesí k provozování cestovní kanceláře, a tudíž je uvedení cestovní kanceláře protizákonné.“


Po upozornění České televize bude ministerstvo pro místní rozvoj dávat podnět k šetření na živnostenský úřad. Zatímco cestovní kancelář ručí za své klienty a musí mít ze zákona pojištění proti úpadku, agentura je vlastně jen prodejcem. A tak by lidé měli požadovat i po agentuře certifikát o platném pojištění cestovky, která zájezd organizuje.