Toyota opět prodává a teď už i vyrábí nejvíc aut na světě

Tokio - Japonská automobilka Toyota Motor překonala krizi, do které se loni dostala zčásti kvůli hospodářskému útlumu ve světě a částečně kvůli dopadům silného zemětřesení na severovýchodě Japonska. Automobilka v prvním čtvrtletí svého fiskálního roku hospodařila s čistým ziskem 290 miliard jenů (zhruba 75,8 miliardy korun), zatímco před rokem měla ztrátu 1,2 miliardy jenů. Dobře si vede hlavně na svých klíčových trzích, tedy v domácím Japonsku a ve Spojených státech.

Výsledky rovněž potvrdily nedávnou informaci, že Toyota v prvním kalendářním pololetí opět získala pozici největší automobilky světa podle počtu vyrobených aut - bylo jich téměř 5 milionů. Minulý týden se vrátila na trůn z hlediska prodejů. Zpět na druhou pozici tak odsunula svého amerického rivala General Motors a postavila se do cesty německému koncernu Volkswagen, který je největším výrobcem aut v Evropě, ale aspiruje i na celkové prvenství.

Toyota odhaduje, že celá její skupina v letošním fiskálním roce prodá 9,76 milionu osobních a lehkých užitkových vozů. To je proti dosavadní prognóze o téměř dvě procenta víc. Za lepším výhledem je vysoká poptávka po nejoblíbenějších vozech Camry a Prius, které jdou dobře na odbyt hlavně na klíčových trzích. Těmi jsou pro Toyotu hlavně Spojené státy, ale i její domácí trh, tedy Japonsko. Do skupiny Toyota patří i značky Daihatsu Motor a Hino Motors. 

Toyota měla nejvyšší provozní zisk za čtyři roky

Provozní zisk automobilky vyšplhal ve čtvrtletí na 353 miliard jenů (asi 92,3 miliardy korun), zatímco před rokem byl podnik ve ztrátě 108 miliard jenů. Analytici v anketě agentury Reuters v průměru očekávali, že provozní zisk bude v prvním fiskálním čtvrtletí činit 314,1 miliardy jenů. Provozní zisk, jehož Toyota dosáhla, je největší za poslední čtyři roky.

Ovšem vysoká čísla, které Toyota předvedla, kontrastují s výsledky jejích domácích rivalů, tedy automobilkami Honda a Nissan. Obě firmy informovaly o svém čtvrtletním hospodaření už v červenci a obě zaostaly za očekáváním. Stěžovaly si hlavně na silný kurz jenu a nákladné prodejní pobídky spojené se snahou zbavit se starších modelů, než se na trhu objeví nové.

Vedení Toyoty čeká mírné oslabení jenu

Současně management ve svém výhledu upravil odhad kurzů měn, což je důležitý faktor, neboť Toyota prodává většinu produkce na zahraničních trzích. Firma teď očekává, že průměrný kurz eura vůči jenu se bude v tomto finančním roce pohybovat kolem 101 JPY/EUR. To znamená, že vedení podniku očekává mírnější oslabení jenu.

Takahiko Ijichi, výkonný ředitel Toyoty:

„Ve všech regionech jsme zaznamenali strmý růst prodejů - vůbec nejvýraznější v samotném Japonsku. To je samozřejmě hlavně kvůli loňskému výpadku, který úspěšně překonáváme. Těší nás také výsledky ekologických modelů Prius a Aqua, kterým pomohly i dotační programy v řadě států.“


„Chci vidět, že bude podnik řízen tak, aby snižoval závislost na exportu,“ vysvětlil hlavní analytik Koiči Sugimoto z finančního ústavu BNP Paribas. Management podle něj také příliš lpí na zachování určité produkce v Japonsku, čímž si svazuje ruce při rozhodování o vývoji vozů příští generace nebo o nových investicích. Toyota vyrábí až 40 procent japonských aut.

Po problémech se Toyota snaží také zlepšit kvalitu vozů

Japonská automobilka loni neměla problémy jen kvůli přírodní katastrofě. Pověst firmy a prodeje trpěly i kvůli řadě nedostatků a poruch u posledních modelů, kvůli kterým musela  několikrát svolávat prodané vozy k opravě. Do zlepšení kvality proto hodně investovala.

Hans Griemel, analytik Automotive News:

„Toyota má teď velmi imponující výsledky, úspěšně se vrací a roste i na těch největších trzích, včetně Spojených států. Problémy spojené se svoláváním aut, zdá se, překonala, navíc její modely teď dobře zapadají do tržní poptávky. Musím říct, že mají opravdu dobře našlápnuto.“


„Vracíme se ke kořenům - naším cílem je věnovat se každému automobilu s maximální péčí a plně tak uspokojit zákazníka. Jako hlavní cíl jsme proto letos nestanovili konečný počet prodejů, ale zlepšení úrovně kvality,“ ujišťuje Takahiko Ijichi, výkonný ředitel firmy.