Průtahy by mohly připravit D8 o peníze z Bruselu

Praha - Ředitelství silnic a dálnic připustilo, že by nemuselo mít dost peněz na dostavbu dálnice D8. Pokud totiž její poslední úsek neotevře do roku 2015, nebude na něj moci využít evropské dotace. Dostavbu zbrzdilo rozhodnutí ústeckého krajského soudu, který zrušil stavební povolení a donutil krajský úřad, aby znovu projednal výhrady ekologů k této stavbě. Kvůli tomu se práce na dostavbě dálnice zastavily.

Na D8 se teď hraje o čas i o peníze. Stavebníci potřebují na dostavbu posledního úseku dálnice 32 měsíců, jenže stavět nesmí. „My bychom potřebovali dostavět dálnici do roku 2015. V případě, že budeme schopni pokračovat v tomto roce, tak ten termín jsme schopni stíhat. V případě, že ne, tak se už dostáváme za rámec toho, co nám Evropská unie umožňuje,“ upozornil generální ředitel ŘSD David Čermák. V sázce je přitom téměř 7 miliard korun.

Rozhodnutí se čeká do dvou měsíců

Krajský úřad má nyní 60 dnů na to, aby projednal odvolání ekologů. Původně ho úřad na konci dubna zamítl, aktivisté však přesvědčili soud, že se stížností řádně nezabýval. Teď proto musí úředníci námitky ekologů probrat znovu. I když stavbu opět povolí a práce na D8 budou moci pokračovat ještě letos, nemusí mí Ředitelství silnic a dálnic ještě vyhráno. „Neumíme předvídat, jestli dojde k další žalobě a potažmo k přiznání odkladného účinku. To už je mimo naši moc,“ podotkl Čermák.

Aktivisté považují za nedostatečné řízení týkající se posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Trvají na nové studii. „Aby bylo možné nové stavební povolení vydat, bude proces EIA muset proběhnout znova,“ řekl minulý týden předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik. Takové řízení zpravidla trvá měsíce, ale u podobně velkých staveb, jako je dálnice D8, spíš roky.

Miliardy určené na D8 možná zamíří jinam

Pro případ, že by se dálnici nepodařilo včas dostavět, připravuje stát záložní variantu, aby o miliardy z Bruselu nepřišel. „V případě, že by došlo k nedodržení termínu zprovoznění stavby, kterým je konec roku 2015, je možné tento již schválený příspěvek použít na takzvané náhradní projekty v rámci operačního programu doprava,“ připomněl mluvčí ministerstva dopravy Roman Kluzák. To by ale znamenalo, že dostavbu D8 bude muset stát zaplatit ze svého. Na dálnice přitom dává čím dál méně peněz.

Dálnice vzniká po částech třicet let. Slavnostní přestříhávání pásky zažila už sedmkrát. Poměrně bez problémů se stavělo z Prahy do Lovosic a z Ústí nad Labem k německým hranicím. Stavbu prostředního úseku ale od počátku blokují ekologové, vadí jim, že protíná CHKO České středohoří.