Sezonní výprodeje vrcholí, obchodníci jsou spokojeni

Praha - Sezonní výprodeje jdou do finále. Zásoby letního zboží se sice tenčí, zato slevy jsou na ně nyní největší. Zákazníci, kteří toho chtějí využít, na to ale mají už jen poslední dny. Už brzy totiž plavky a opalovací krémy v obchodech nahradí věci z podzimní nabídky. Právě vysoké slevy donutily Čechy alespoň trochu utrácet a aspoň částečně zbrzdily propad maloobchodu.

„Zákazník je šetrnější, co se vydávání peněz týče, ale právě proto si myslím, že reagují velmi dobře zákazníci na výprodejové akce nebo na jiné slevové akce,“ popsala mluvčí oděvního řetězce C&A Monika Žilková. Spokojen s výprodejem je také například řetězec Marks&Spencer, podobné množství zákazníků jako loni přilákaly slevy i do Tesca.

Nejvíc zlevněného zboží nabízejí právě obchodníci s oblečením. To se teď dá pořídit až o dvě třetiny levněji než na začátku léta. I díky takovým akcím bylo oblečení v červnu skoro jediné zboží, kvůli kterému byli Češi ochotní v obchodech častěji vytáhnout peněženku. Prodejci vydělali o 2,5 procenta víc než v květnu.

Zlevňují ale také prodejny s elektronikou. Tam najdete cenovky často až s poloviční cenou. Sezonního zboží se ve velkém zbavují také drogerie. A k rekordmanům ve zlevňování patří i prodejci vybavení pro byt, dům a zahradu, zlevnili až o 80 procent.

Podle statistik se navíc daří prodeji všeho, co si lidé můžou koupit přímo z domova. Zájem o zboží v internetových obchodech roste bez přestávky už od roku 2009. V červnu se tržby e-shopů zvýšily skoro o 8 procent, zatímco maloobchod jako celek dál mírně klesal. Kromě internetu mají Češi v oblibě také outletová centra. Například návštěvnost pražské Fashion Areny se za prvních šest měsíců letošního roku zvýšila meziročně o 12 procent.

Martina Drtinová, poradenská společnost Incoma GfK

„Český zákazník ani ve zhoršené ekonomické situaci nerezignuje na nákup značkového zboží, věnuje však úsilí tomu, aby jej získal v akci či slevě - a proto jsou outlety ideálním místem.“


Maloobchodní tržby začaly klesat letos v březnu. V dubnu se propadly o více než 4 procenta. V červnu propad maloobchodu zmírnil právě start letních výprodejů. Podle odborníků přiměla Čechy na jaře šetřit obava z rozpočtové konsolidace, jejíž součástí je i zvyšování daně z přidané hodnoty. Tržby obchodníků klesají také kvůli drahým pohonným hmotám, které řidiče vyhánějí od pump.