Německo chce zpoplatnit dálnice – hlavně pro cizince

Berlín - Německé ministerstvo dopravy zvažuje zpoplatnění německých dálnic i pro osobní automobily. Chtělo by však, aby finanční zátěž mýtného nesli hlavně cizinci, tedy také Češi. Zkoumá proto návrh, podle něhož by se německým motoristům poplatek kompenzoval úlevou u daně z vozidla. Za jízdu po dálnici řidiči platí v řadě evropských zemí. Kromě Česka například také na Slovensku, v Rakousku, Itálii nebo Francii.

Mluvčí ministerstva potvrdila, že si úřad nyní nechává zpracovávat analýzu, nakolik tento postup umožňuje evropské právo. Studii by měl mít k dispozici do podzimu. Řidiče však mluvčí ujišťovala, že žádné konkrétní plány na zavedení mýtného pro osobní auta ministerstvo teď nechystá.

Zpoplatnění německých dálnic pro osobní vozidla prosazuje již delší dobu německý ministr dopravy Peter Ramsauer. Od zavedení mýtného nebo dálničních známek si slibuje výrazné přilepšení do rozpočtu na opravy a výstavbu silniční sítě v zemi.

Státy bez dálničních poplatků:

  • Německo (pouze pro osobní vozidla)
  • Belgie
  • Dánsko
  • Finsko
  • Nizozemsko
  • Lichtenštejnsko
  • Lucembursko
  • Malta
  • Švédsko

Němci se bojí diskriminace

Kancléřka Angela Merkelová to doposud odmítala. Diskusi o nynějším návrhu ale mluvčí vlády připustil. „Je to návrh, kterému by se mělo věnovat, až bude skutečně ležet na stole,“ prohlásil Georg Streiter. Také on však upozornil na možnou kolizi se zákazem diskriminace v právních předpisech Evropské unie.

O zpoplatnění dálnic pro osobní dopravu, jako je tomu například v Česku, se v Německu mluví již řadu let. Jedním z tradičních argumentů zastánců je tvrzení, že by podíl na nákladech za údržbu silnic jeho prostřednictvím nesli i cizinci, kteří německé tahy hojně využívají. Tomu však odporuje největší autoklub v zemi ADAC, podle něhož zahraniční motoristé tvoří pouhých pět procent účastníků dopravního provozu v Německu.

Mýtné v Německu nyní platí jen kamiony

Tam v současnosti platí elektronické mýtné pouze kamiony nad 12 tun. Kromě dálnic byla tato povinnost od 1. srpna rozšířena i na více než 1 100 kilometrů čtyřproudých spolkových silnic. Tyto komunikace jsou postaveny v dálničním stylu a jsou napojeny na dálnice. Německé ministerstvo dopravy si od rozšíření výběru mýtného u kamionů slibuje dodatečných 100 milionů eur (zhruba 2,5 miliardy Kč) ročně na investice do silniční sítě.

Svaz německých měst a obcí přitom tlačí na to, aby se mýtné pro kamiony rozšířilo na veškeré silnice v zemi. „V opačném případě hrozí další omezování investic do komunálních komunikací,“ upozornil předák svazu měst a obcí Gerd Landsberg. Německé obce podle svazu nesou podstatnou část nákladů na údržbu rozsáhle silniční sítě.