Češi čím dál více váhají, jestli si pořídit dítě

Praha – Porodnost v Česku dlouhodobě klesá a rodiny si stále častěji pořizují jen jedno dítě. Důvod je především ekonomický, neboť vychovat potomka od plenek až po maturitu totiž podle průzkumů vyjde v průměru zhruba na milion a čtvrt. Lidé například s hypotékou tak v mnoha případech musejí počítat, jestli si vůbec dalšího člena domácnosti můžou s výpadkem jednoho platu dovolit. 

Už to dávno není jen krizí, že si lidé nepořizují děti. Nový člen domácnosti totiž znamená nové výdaje. Vždyť například kočárek stojí od pěti do dvaceti tisíc. V průměru zhruba za deset. Autosedačka od dvou tisíc, postýlka vyjde zhruba na tisícovku a pleny na necelých osm a půl tisíce ročně. Když se k tomu ještě připočítá kosmetika, léky, lahvičky a dětská chůvička, tak miminko vyjde v prvním roce na zhruba třicet tisíc korun.

Náklady na novorozence
Náklady na novorozence

Mnohem víc s peněženkou rodičů ale zamává prvňáček. Třicet tisíc zaplatí rodiče za jídlo. A dalších necelých dvacet pět ročně za hračky. Spolu se školními potřebami, výlety a zábavou pak stojí čerstvý školák přes dvaašedesát tisíc korun ročně. Navíc od letošního školního roku rodiče nedostanou pastelkovné, tedy osmi set korunový státní příspěvek.

Náklady na prvňáčka
Náklady na prvňáčka

Na svých nejdražších ale rodiče pokud můžou nešetří. Letos jsme zaznamenali výrazný nárůst těch předškolních pomůcek, rodiče utrácí o 20 procent více za ten nákup než vloni, konstatuje generální ředitel Mall.cz Marek Liška. A takový teenager? Ten většinou chce víc oblečení nebo kreditu na telefon. Potřebuje víc na nákup učebnic i sportovní aktivity. Roční částka, kterou stojí, sahá až k osmdesát tisíc korun.

Čísla vycházejí z průzkumu společnosti Home Credit, který proběhl napříč několika zeměmi. Česká čísla vycházejí ze dvou zrojů. Jedním jsou průměrné ceny v obchodech a poté z dotazníkových průzkumů. Čísla jsou ale průměrná a je tedy potřeba říci to, že každá rodina si je může přizpůsobit svým potřebám. V neposlední řadě je důležité k interpretaci výzkumu podotknout, že některé výdaje jsou jednorázové a nemusejí se tedy promítnout do více období jako například nákup postýlky, kočárku atd.

Video Reportáž Veroniky Markové
video

Reportáž Veroniky Markové