Vodafone chce lákat zákazníky na účtování po vteřinách

Praha - Mobilní operátor Vodafone zavede od 27. srpna účtování po vteřinách. V minulosti přitom účtoval po vteřinách pouze Eurotel, po několika letech však tento způsob účtování jeho nástupce O2 opustil a vrátil se zpět k modelu, kdy zákazníci platí za každou započatou minutu volání. Odborníci se přitom shodují v tom, že účtování po vteřinách je pro klienty výhodnější, protože zákazník neplatí za to, co nevyužije. Podle některých propočtů účtování po vteřinách může snížit cenu hovoru o 25 procent až o třetinu.

Vodafone nabídne tři nové tarify, v nichž bude zabaleno 6 tisíc, 18 tisíc nebo 36 tisíc vteřin hovoru za 599 až 1 499 korun. Volné vteřiny bude možné použít i pro volání do 29 zemí. Operátor zároveň u všech nových tarifů nabídne bezplatné SMS. Cena minuty hovoru nad rámec volných jednotek v balíčku po tuzemsku bude 4,99 koruny a do zahraničí 11,40 koruny. Pro podnikové zákazníky Vodafone připravil rovněž vteřinové účtování, k tomu bezplatné volání v rámci firmy.

Mario Mele, viceprezident pro nefiremní zákazníky Vodafonu:

„Tento typ účtování je férový vůči zákazníkům a zároveň je to správný směr, kterým by se měl trh nyní vyvíjet.“


Statistiky ukazují, při účtování hovorného za každou započatou minutu je až 97 procent hovorů zaokrouhleno směrem nahoru, a tedy v neprospěch zákazníka. Pouhé jedno slovo tak vyjde třeba na 3 koruny, nebo i 7 korun v závislosti na tarifu, který zákazník využívá.

Vodafone přistřihne křídla datům

Méně sympaticky už ovšem nové tarify vyhlížejí v oblasti datových přenosů. V balíčku za 599 korun měsíčně může uživatel stáhnout maximálně 300 MB dat. V případě balíčku za 999 Kč, resp. 1 499 Kč, činí limit 600 MB a 1,2 GB. A přes limit 1,2 GB nejde ani úplně nejdražší tarif, za který zákazníci Vodafonu zaplatí 3 299 korun měsíčně. Oproti současnému nejdražšímu tarifu, který umožňoval stažení 3 GB dat, to znamená dokonce pokles.

Pohorší si také ti zákazníci Vodafonu, kteří budou mít zájem o nový mobil. Vodafone zároveň se spuštěním nových vteřinových tarifů prodlouží závazek zákazníka ze šesti měsíců na 24 měsíců.

Video Reportáž Zuzany Luňákové
video

Reportáž Zuzany Luňákové

S účtováním po vteřinách již v minulosti experimentoval Eurotel

Účtování po vteřinách, které Vodafone od konce srpna zavádí, není ovšem ani v Česku žhavou novinkou. V minulosti již podobné tarify nabízel Eurotel. V září roku 2000 zástupce generálního ředitele společnosti Eurotel Alexander Winkler prohlásil: „Z našich rozsáhlých marketingových výzkumů vyplynulo, že veřejnost by účtování hovorů po vteřinách uvítala. Jsme rádi, že tak můžeme vyhovět našim zákazníkům.“

Eurotel tedy spustil systém účtování, kdy po první minutě hovoru již dále účtoval po vteřinách. Tento systém vydržel až do roku 2006, kdy pod taktovkou nástupnické společnosti O2 padl za oběť kreditním tarifům Simple. Ty účtovaly první minutu vcelku a dále pak po 30 vteřinách. O dva roky později se O2 v rámci tarifů NEON vrátil k účtování hovorů po minutách. Třetí mobilní operátor na českém trhu - T-Mobile - účtuje první minutu vcelku, dále pak po třiceti vteřinách.