Vláda chce lépe chránit spotřebitele před triky úvěrových firem

Praha – Žádáte o spotřebitelský úvěr? Právě vám by mohla pomoci novela, kterou dnes schválila vláda. Díky ní mají být spotřebitelé lépe chráněni před některými nekalými praktikami a triky úvěrových společností. Novela zakazující například užívání předražených telefonních linek nebo směnek nyní putuje na stůl poslancům. Platit by mohla začít již od příštího roku. Ministři dnes dali zelenou také návrhu zákona proti praní špinavých peněz. Ten zavádí mimo jiné společný ohlašovací formulář EU, který bude třeba vyplnit při převozu hotovosti přesahující 10 tisíc eur (asi 248 tisíc korun). Vláda také schválila zákon, který má zjednodušit systém čerpání evropských dotací.

Exekucí v Česku přibývá. Jen loni jich soudy vyhlásily přes 936 tisíc, tedy zhruba o 230 tisíc více než v roce 2010. Problémy s dluhy přitom u řady dlužníků umocňují pochybné praktiky některých úvěrových společností. Právě proto se vláda rozhodla kývnout na novelu ministerstva financí, která zvýšuje ochranu spotřebitelů v této oblasti. „Musím říci, že vedle změny exekučního řádu a změny v zákoně o rozhodčím řízení se jedná o další krok, kterým se významně posilují práva lidí méně znalých zákona, kteří se často dostanou do pasti podnikatelů, kteří se pohybují i na hraně zákona,“ zdůraznila vicepremiérka Karolína Peake (LIDEM).

Lukáš Vacek, vedoucí oddělení ochrany spotřebitele ministerstva financí

„Ministerstvo financí touto novelou reaguje na ty nejhorší praktiky, které se v současné době i minulosti děly na trhu spotřebitelských úvěrů.“


Půjčka jen tomu, kdo má na splácení

Společnosti poskytující spotřebitelské úvěry si budou muset podle návrhu všechny žadatele o půjčku pečlivě prověřit. Pokud zjistí, že finanční situace klienta svědčí o tom, že by mohl mít problémy se splácením, nebudou mu smět půjčit. Pokud finanční instituce poskytnou úvěr bez prověření klienta, bude smlouva neplatná. „Tady by se poskytovalo podle ustanovení občanského zákoníku. Pokud je smlouva neplatná, tak se vrací plnění a v případě úroků by se zřejmě jednalo o neoprávněný prospěch,“ popsal náměstek ministra financí Radek Urban.

Povinnost prověřovat žadatele o úvěr by měla předcházet situacím podobným té, do níž se dostala například bývalá prodavačka Jarmila Marešová. Přišla o práci a svůj dluh ve výši 150 tisíc korun nemohla splácet. Na splátky si půjčila, ze začarovaného kruhu dluhů se už ale nedostala. Nyní je v invalidním důchodu, na který má exekuci.

Video Vláda schválila řadu novel včetně lepších podmínek spotřebitelských úvěrů
video

Vláda schválila řadu novel včetně lepších podmínek spotřebitelských úvěrů

Kvůli 20tisícovému dluhu už byste o dům přijít neměli

Novela, které dnes vláda dala zelenou, dále zakazuje také uplatňování sankcí vůči spotřebitelům, které budou ve zjevném nepoměru vůči poskytnutému úvěru. Stejně tak tomu bude i se zajištěním půjčky. To by mělo být podle plánů vlády taktéž úměrné výši poskytnuté půjčky.  

„Dám příklad: Berete si úvěr na 20 tisíc a věřitel po vás chce zajištění vaším rodinným domem. To je cela zjevný nepoměr a něco takového nebude možné,“ popsal ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09).

Směnkám a předraženým telefonům odzvoní

V reakci na časté zneužívání má být také nově zakázáno používání směnek a šeků v souvislosti se spotřebitelskými úvěry. Prázdné směnky, které dávají banky a úvěrové společnosti podepisovat klientům, slouží jako garance úvěru. Jenže kvůli nekalým praktikám firem může taková bianco směnka připravit žadatele o úvěr o statisíce.

Spotřebitelský úvěr

  • má skoro každý druhý Čech,
  • jen za loňský rok se takto v Česku rozpůjčovalo 343 miliard korun.
  • Přitom už dvacet tisíc lidí muselo kvůli dluhům vyhlásit osobní bankrot.

Stejně tak nebude možné využívat při poskytování nebo zprostředkování spotřebitelských úvěrů předražené telefonní linky začínající číslicí devět. To přitom patří k poměrně populárním trikům úvěrových společností. Na čísle z inzerátu záznamník odkáže klienty na placenou linku – obvykle s předvolbou 900 – s vyšším tarifem. Ten přitom může dosahovat až 95 korun za minutu. Provolané částky pak často jdou do tisíců, a to ani nemáte zaručeno, že bude vaše žádost o půjčku schválena a peníze opravdu dostanete.

Své o tom ví také Zdeněk Vilimovský. „Potřeboval jsem půjčit na zaplacení nedoplatku na elektřinu. Bylo to cca třicet tisíc a dopadlo to jednoduše tak, že nás to stálo 12,5 tisíce, aniž bychom něco dostali,“ popsal svoji zkušenost.

Odstoupení od smlouvy do 14 dnů bez sankce

Lidé žádající o úvěr by nově také měli mít dostatek času prostudovat smlouvu a zvážit všechny možné dopady, které na ně může úvěr mít. Od smlouvy o zprostředkování úvěru budou moci odstoupit bez jakékoliv sankce do 14 dnů od jejího uzavření. Navíc bude mít zprostředkovatel nárok na zaplacení odměny až poté, co předloží spotřebiteli vyrozumění o výsledku své zprostředkovatelské činnosti.

Za porušení zákona budou moci orgány dohledu, kterými jsou Česká národní banka a Česká obchodní inspekce, uložit pokutu až do 20 milionů korun. Klienti si mohou na případná porušení pravidel stěžovat u finančního arbitra.

David Šmejkal, ředitel Poradny při finanční tísni

„Novela jde správným směrem, řeší ty největší problémy, které naši klienti mají.“

Bohuslav Sobotka, předseda ČSSD

„Je to krok správným směrem, bohužel ale přichází velmi pozdě a je velmi nedůsledný. Vláda vůbec neřeší otázku výše úroků, které doprovází poskytování těchto půjček.“ 


Tvrdší pravidla ani sankce firmy od nekalých praktik dost možná neodradí

I přes snahu ministerstva financí zvýšit ochranu spotřebitelů panují obavy, zda budou poskytovatelé půjček nová pravidla vůbec dodržovat. Zákony regulující spotřebitelské úvěry už v Česku existují již nyní. Jejich dodržování ovšem pokulhává. O tom svědčí i statistiky České obchodní inspekce.Jen v prvním pololetí zjistila inspekce závady u více než poloviny kontrolovaných nebankovních poskytovatelů a zprostředkovatelů spotřebitelských úvěrů. Nejvíce prohřešků inspektoři objevili v reklamách nabízejících úvěry a jejich zprostředkování. Úvěrové společnosti ale často chybují také ve smlouvách.

„Absencí povinných informací v nabídkách a reklamách na spotřebitelské úvěry, stejně jako porušováním informačních povinností v úvěrových smlouvách nebo dokonce užíváním nekalých obchodních praktik zprostředkovatelů či poskytovatelů úvěrů jsou nevratně poškozováni spotřebitelé,“ podotkla mluvčí inspekce Miloslava Fléglová. Za zjištěné nedostatky inspekce udělila v prvním kvartále 63 pokut v celkové hodnotě přesahující 691 tisíc korun.