S mobilem za reklamou, s počítačem za nákupy

Praha/New York – Mobilní telefony ve Spojených státech předstihly televizi. Průzkum společnosti InMobi ukázal, že Američané tráví víc času u svých mobilních telefonů než sledováním televize. Z času, který tráví u různých mediálních zařízení, patří mobilním telefonům více než čtvrtina. Průměrný Američan věnuje svému mobilnímu telefonu 144 minut denně, zatímco televizi věnuje 141 minut. Na vzestupu je užívání chytrých telefonů také v Česku a ruku v ruce s tím se firmy začínají stále více zajímat také o mobilní reklamu. Oproti té klasické televizní má navíc reklama v mobilu jednu neskonalou výhodu – lze ji lépe zaměřit na konkrétní cílovou skupinu.

Zdroj: Isifa/THE CANADIAN PRESS Autor: Graeme Roy

Z průzkumu InMobi vyplynulo, že nejvíce ovlivňuje nákupní chování spotřebitelů právě reklama v mobilních zařízeních, jako jsou telefony a tablety. 59 procent respondentů průzkumu přiznalo, že je ovlivňuje právě mobilní reklama, v případě televize to bylo jen 57 procent. Ještě menší vliv na spotřebitele pak má reklama v počítači. Ta přiměje k nákupu pouze 34 procent dotázaných.

Mobily a tablety začínají pomalu objevovat i české firmy

Stoupající obliba mobilních zařízení a potenciální vysoká míra vlivu, který reklama v nich na spotřebitele má, už přilákala i některé české firmy. Zájem o reklamu do mobilu začíná pozvolně růst ruku v ruce s tím, jak v Česku přibývá mobilních telefonů i tabletů. „Zatím je mírný, firmy si tento typ reklamy spíše testují,“ řekl portálu ČT24 výkonný ředitel Ogilvy & Mather Ondřej Obluk.

Reklama v mobilech má navíc v porovnání s televizí jednu nespornou výhodu – lze ji snadno zacílit na konkrétní skupinu. Operátoři totiž mají k dispozici data, která umožňují zobrazit konkrétní sdělení např. pouze mužům starším 35 let bydlícím v Praze s měsíčním vyúčtováním nad tisíc korun. Jenže počítat je třeba také s nevýhodami mobilní reklamy. „Nevýhodou je menší formát obrazovky limitující rozsah reklamního sdělení,“ připomněl Obluk.

Typy mobilní reklamy

Reklama v mobilních aplikacích: Operační systémy pro mobilní telefony umožňují vývojářům umisťovat do svých aplikací reklamu, která může pomoci zaplatit např. náklady na vývoj aplikace. Reklamní pozice nakupují inzerenti, kteří do nich umisťují svou reklamu na zboží či služby.

Reklamní sdělení formou SMS: Tato forma mobilní reklamy je vhodná především pro uživatele, kteří prostřednictvím mobilu nesurfují na internetu, případně nemají ani chytrý telefon. Využití nachází především ve věrnostním marketingu. Představit si lze ale i další využití. Například SMS zpráva s nabídkou přijde uživateli telefonu právě ve chvíli, když prochází kolem prodejny dané firmy.

QR kódy propojují klasické inzeráty v novinách a v časopisech právě s chytrými telefony. V tištěných médiích obvykle mívá reklama jen omezený prostor, může být však doplněna QR kódem. Ten si uživatel vyfotí svým telefonem a na displeji se mu poté zobrazí další reklamní informace.


I když je reklama v mobilních telefonech v porovnání se Spojenými státy zatím v plenkách, mohou i tento segment do budoucna čekat slibné vyhlídky. „Potenciál v něm vidím, pokud se podaří najít rovnováha z pohledu uživatelů mezi rušivostí reklamy v těchto médiích a přidanou hodnotou, kterou jim přináší,“ soudí Obluk, který tvrdí, že pro české uživatele je reklama v mobilu stále ještě poměrně rušivá v porovnání s reklamou v televizi nebo v tisku, kde jsou na ni již Češi zvyklí. „Osobně nejvíce věřím reklamě v aplikacích,“ dodal.

Mobilní reklama umí přilákat, přes mobil se ale moc nakupuje

Někteří experti v souvislosti s mobilním marketingem ovšem upozorňují na další možné úskalí: Přes mobilní zařízení se nenakupuje zrovna pohodlně. Je to dáno tím, že množství internetových obchodů ještě nemá potřebné aplikace, které by umožnily snadné prohlížení jejich stránek a objednání zboží pomocí mobilního telefonu nebo tabletu. A tak od nich řada uživatelů zamíří k počítači. Průzkum marketingové společnosti Nielse ukázal, že po zhlédnutí reklamy v mobilu nakoupí zboží přes mobil pouze 5 procent uživatelů. 22 procent přejde ke klasickému počítači a nakoupí přes něj. Podobná situace panuje i v případě tabletů. Po zhlédnutí reklamy nakoupí přes tablet 8 procent spotřebitelů. Čtvrtina lidí raději přejde k počítači.

Jak reagují uživatelé na zhlédnutí mobilní reklamy?
Zdroj: Nielsen