Krize ve Španělsku sráží tamní novináře na kolena

Madrid – Španělským médiím kvůli krizi citelně klesají příjmy z reklamy a jsou tak nucena snižovat počet zaměstnanců i celkový objem rozpočtu. Bez práce jsou nyní tisíce novinářů, což se podle agentury Reuters projevuje poklesem kvality i horším krytím událostí.

Zdroj: ISIFA/Getty Images Autor: Justin Sullivan

„Pro kvalitu novinářské práce je to těžká doba,“ soudí profesor mediálních a politických věd na univerzitě v Navaře Carlos Barrera. Od roku 2008 už ve Španělsku skončilo 57 zpravodajských organizací a bez práce se ocitlo kolem 8 tisíc novinářů.

Nyní jich tam zbývá asi 40 tisíc a za poslední čtyři roky jim klesl plat na méně než polovinu. Nestranné zpravodajské krytí událostí souvisejících se současnou dluhovou krizí, které se Španělska bytostně týkají, se proto podle Reuters jeví jako hodně vzdálené. „Situace, kdy zde máme takovou nezaměstnanost, méně zpravodajských organizací a takovou míru nejistoty, znamená, že ztrácíme demokracii,“ řekla prezidentka španělské federace novinářů (FAPE) Elsa Gonzálesová.

Problémy mají média v celé jižní Evropě

Vláda pravého středu zavádí drastické úspory, kvůli kterým se zužuje okruh médií, které se současným děním zabývají. Kritický postoj vůči vládě podle Reuters mezi velkými zpravodajskými organizacemi zůstane asi jen vlivnému listu El País a jeho sesterské rozhlasové stanici Cadena Ser.

El País se názorově přiklání doleva. Dalšími dvěma populárními tituly se všeobecným zaměřením jsou El Mundo a ABC, které jsou naopak pravicově zaměřené.

Španělské mediální firmy ale nejsou jediné, které čelí podobným problémům – týká se to zpravodajských společností prakticky v celé jižní Evropě. Výdaje na reklamu padají ruku v ruce s propadem spotřebitelské důvěry a jen letos se mají ve Španělsku snížit o dalších asi 12 procent. Hůř si má letos vést už jen Řecko.