Češi jdou s dobou, už nakupují po internetu i kondomy

Praha - Češi mění své návyky v internetovém nakupování. Zatímco dřív si po síti pořizovali hlavně elektroniku nebo spotřebiče do domácnosti, teď využívají internet stále častěji k běžným nákupům. Hitem e-shopů je drogerie a kosmetika. Na internetu už nakupuje pravidelně třetina Čechů a průměrně tam utratí devět tisíc korun ročně. 

Ještě nedávno si řada lidí ani neuměla představit, že by zboží typu pleny, tablety do myčky nebo i kondomy hledala a nakupovala v e-shopech. Teď ale dokonce patří takové výrobky mezi nejprodávanější na síti. Důvod? Jak řada dotazovaných říká, je to pohodlné, rychlé a mnohdy i levnější. „Určitě je to levnější než v obchodech a jsem s tím moc spokojená,“ říká Iveta Pojmonová, pro kterou je on-line nakupování už běžné.

Podobně uvažuje stále více Čechů a především pak ženy. Hospodyně si elektronické nákupní košíky oblíbily a obchodníci z toho mají žně. „U drogerie zaznamenáváme stovky procent nárůst a ty obraty jsou v desítkách milionů korun ročně,“ konstatuje ředitel e-shopu Internet Mall, a. s. Marek Liška. Drogerii nebo třeba parfémy zařazují do svých nabídek i e- shopy, které se specializují například na elektroniku. Například internetový obchod Alza.cz vidí v tomto sortimentu velký potenciál.

Kosmetiku si totiž kupuje na síti o desetinu víc lidí než loni, tedy víc než třetina zákazníků. Stejně se zvýšil ale i prodej bot a oblečení, které vyhledává skoro polovina nakupujících na internetu. Podle ředitele Asociace pro elektronickou komerci Jana Vytyšky oblíbenost internetového nakupování roste v celé Evropě i ve Spojených státech. Češi tak jen kopírují trend, který existuje ve vyspělých zemích. V jednom se ale čeští zákazníci od zahraničních zásadně liší - neradi platí kartou předem. Většina nakupuje na dobírku, která se v ostatních zemích skoro nepoužívá.