Bohatí Číňané se zhlédli v luxusních tryskáčích

Peking - Soukromé tryskáče jako nový symbol společenského postavení nejbohatších Číňanů. Prostředí země a politické zřízení ale takový luxus dosud neumožňovalo ani nejbohatším obyvatelům. Nyní se to pozvolna mění. Háček je v tom, že pokud si někdo letadlo pořídí, obvykle dojede na to, že ho nemá kam dát či nenajde pilota.

Nedostatek letišť, nekonečné vyřizování potřebných dokladů a přemrštěné daně. Situace, která brzdí prodej soukromých letadel v zemi. V Číně, která má přes miliardu obyvatel, jsou pouze dvě stovky soukromých letounů. Naproti tomu ve Spojených státech jich je kolem jedenácti tisíc. Navíc chybí hangáry, letiště i specializovaní pracovníci.

Jeffrey Lowe, generální ředitel Asian sky group

„Když už někdo to letadlo získá, pak stejně zjistí, že s ním nemá kdo letět a nemá ho kam dát. Dokonce si musí sehnat lidi, kteří ho budou udržovat. Není to snadné, obzvlášť ne v Číně.“


V zemi je poplatek za dovoz letadel více než dvacet procent a navíc jsou velké problémy s registrací. „Letadlo by chtělo koupit spoustu lidí, ale než si vyřídí povolení, uplyne minimálně devět měsíců. Takhle Spojené státy doženeme jenom obtížně,“ doplňuje Lowe.

Čínská vláda nyní začala soukromé vlastnictví letounů včetně výroby čínských dopravních letadel podporovat. Překážkou tamní civilní letecké dopravy ale je, že sedmdesát procent vzdušného prostoru kontroluje armáda.