Marek: Raději dražší ropu než pokles HDP

Praha - Cena benzinu a nafty se v Česku stále šplhá nahoru a u speciálních paliv dokonce prolomila 40korunovou hranici. Jsou ale pohonné hmoty opravdu tak drahé? Podle hlavního ekonoma Patria Finance Davida Marka je pro českou ekonomiku lepší, když bude stát benzin více peněz, než aby tuzemská ekonomika klesala závratným tempem jako na počátku finanční krize.

Právě v roce 2009 se sice litr benzinu pohyboval kvůli útlumu světové ekonomiky i na 27 korunách, ovšem za cenu pětiprocentního propadu českého HDP. „Otázka je, jestli opravdu chceme, aby stál litr benzinu opět 27 korun, ale české HDP znovu padalo o pět procent, anebo se raději smíříme s vyšší cenou ropy a s tím, že se jak světové, tak české ekonomice bude dařit o něco více,“ uvedl Marek v pořadu Hyde Park ČT24. 

Navíc například v roce 2000 jsme si z průměrné mzdy koupili zhruba 500 litrů benzinu. Dnes si z průměrné mzdy koupíme zhruba 700 litrů benzinu, uvedl Marek. Vysoké ceny pohonných hmot pak nejvíce doléhají na dopravní společnosti v Česku a samozřejmě také na motoristy. 

Tankování
Zdroj: ISIFA/Getty Images
Autor: Jason Merritt

Co je za cenou ropy? 

„Ceny ropy tvoří několik základních faktorů. Ropa je pouze jedním z nich. Dalším důležitým faktorem je kurz koruny vůči americkému dolaru. Když koruna oslabí, znamená to, že dovážíme ropu dráže v přepočtu na koruny. A přestože cena ropy je stabilní, benzin může zdražit zkrátka jenom proto, že se hnula koruna,“ vysvětlil Marek. 

Současné posílení koruny vůči dolaru by se však mohlo projevit až se zpožděním, a to kvůli kontraktům na ropu nasmlouvaným už v minulých týdnech či měsících, dodal ekonom. Dnešní cena benzinu se tak opírá o jiné kurzy než ty současné. 

Ceny pohonným hmot v České republice se pak podle Marka neodvíjí přímo od cen ropy, ale od cen ropných produktů na západoevropských burzách. Konkrétně se obchodují v Holandsku – na burzách v Amsterodamu, Rotterdamu a Antverpách. České rafinerie se dívají na cenu za benzin s oktanovým číslem 95 a do konečné ceny zohledňují i změny v kurzech koruny. Odtud pak vypočítávají konečné ceny, za které dodávají ropné produkty distribučním společnostem v Čechách, doplnil Marek. 

Jaké byly ceny v minulosti 

Po přepočtu na ceny roku 2011 byla ropa v roce 1865 na hranici 115 dolarů. Tehdy se rozběhla těžba v americké Pensylvánii. Velké skoky, tzv. ropné šoky, pak vystřelily cenu nahoru v roce 1973 a 1979. Ten první způsobila organizace OPEC, když zakázala vyvážet ropu do zemí, které v Jomkipurské válce podporovaly Izrael. Cena během roku vyskočila na čtyřnásobek. Druhý šok pak způsobila tzv. íránská revoluce. V posledním desetiletí šla cena skokově nahoru při zásahu v Iráku a také při arabském jaru. 

U nás cena pohonných hmot roste vytrvale od roku 2009. Předtím spadla skoro o deset korun, když praskla investiční bublina. Cenu tlačili na burzách nahoru hlavně spekulanti. Skokové zdražení benzinu a nafty navíc zažili už Čechoslováci. První v roce 1980, druhé pak o deset let později, kdy litr stál ze dne na den místo osmi dvanáct korun. Více než polovinu ceny u nás teď tvoří spotřební daň a DPH. Marže jsou asi pět až sedm procent.