Hlavní německý akciový index DAX 30 opouští MAN a Metro

Frankfurt - Hlavní německý akciový index DAX 30 zažije jednu z největších proměn v historii. Skončí v něm výrobce nákladních automobilů MAN a obchodní řetězec Metro. Nahradí je výrobce pneumatik Continental a chemický podnik Lanxess. Index DAX 30 je vyhodnocován každý rok a teprve potřetí v historii z něj vystoupí dvě firmy najednou.

Zdroj: ISIFA/Getty Images Autor: Ralph Orlowski

Malý zájem investorů a nízký objem obchodovaných akcií jsou důvody, proč MAN a Metro přestanou být součástí hlavního německého indexu. Nahradí je společnosti s vyšší hodnotou. „Společnosti Metro ne že by se nedařilo, protože jak zisk, tak i tržby jí v meziročním srovnání rostou, ale jiným akciím se daří víc a splňují podmínky provozovatele burzy Deutsche Börse,“ popisuje hlavní ekonom banky J&T Petr Sklenář.

Další firmou, která v indexu DAX 30 končí, je MAN. Přes tři čtvrtiny jejích akcií vlastní Volkswagen. I to může být jeden z důvodů, proč se tento výrobce nákladních automobilů postupně stahuje z burzy. Volkswagen s ním totiž má jiné plány.

Jiří Šimara, analytik společnosti Cyrrus

„Volkswagen plánuje vytvořit alianci mezi Scanií a MANem, která by čerpala z efektů vzniklých jejich vzájemnou spoluprací, a tato aliance bude lépe konkurovat současnému lídru na trhu, což je Daimler, případně Volvo.“


Společnost Continental, která MAN nahradí, byla za posledních dvacet let hned dvakrát součástí tohoto elitního indexu. Teď se do něj vrací potřetí. Index DAX 30 obsahuje třicet nejvýznamnějších německých podniků. „Continental byl v roce 2008 odstraněn z DAXu ze stejného důvodu jako nyní MAN, tedy kvůli nízkému podílu volně obchodovaných akcií,“ konstatuje Šimara.

MAN není jedinou automobilkou, která končí v hlavním akciovém indexu své země. Z klíčového francouzského akciového indexu CAC 40 bude vyřazena také automobilka PSA Peugeot Citroën. Potýká se totiž se slabou poptávkou, a to především v jižní Evropě.