Na silnice a železnice bude příští rok opět méně peněz

Praha – Rozpočty na výstavbu dopravní infrastruktury klesají od roku 2010 a budou klesat i nadále. Příští rok by na výstavbu silnic a železnic mělo jít o 1,5 miliardy korun méně než letos. Počítá s tím návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), kterým se na středečním zasedání bude zabývat vláda. 

SFDI by měl celkem podle návrhu hospodařit s částkou zhruba 64,5 miliardy korun. Výhled pro rok 2014 počítá s omezením rozpočtu na 56,7 miliardy a v roce 2015 by měl SFDI hospodařit se 46 miliardami korun. Podle ministerstva se problém postupného snižování peněz do dopravní infrastruktury projeví ztrátou schopnosti ČR čerpat peníze z Operačního programu Doprava. Kvůli krácení prostředků plynoucích do rozpočtu SFDI z národních zdrojů prý hrozí, že zejména v letech 2014 a 2015 nebude dostatek staveb vhodných jako náhradní projekty pro čerpání dotací z Evropské unie, obává se ministerstvo dopravy.

Ministerstvo dopravy má těžkou hlavu kvůli náhradním projektům

Hledání náhradních projektů za stavby, které unie nechce zejména kvůli častému předražování proplácet, zaměstnává ministerstvo dopravy čím dál více. Nejznámější stavbou, která je chystaná jako náhradní, je například rekonstrukce brněnské dálnice D1. Kromě hrozby vracení evropských dotací poukazuje ministerstvo na to, že snížení rozpočtu negativně postihne i přípravu nových staveb, které by se měly realizovat mezi roky 2014 a 2020. Škrtání státních peněz prý povede k tomu, že nebude dostatek financí ani pro spolufinancování staveb společně s EU.

Obavy ministerstva dopravy potvrdil i Petr Moos z dopravní fakulty ČVUT. Státní fond by podle něj pro zachování současného stavu infrastruktury včetně optimálního postupu výstavby ročně potřeboval 68 až 72 miliard korun. Udržení rozpočtu fondu v této výši je prý potřeba do doby, dokud není hotová páteřní dálniční síť - dálnice D8 do Německa, D3 do Rakouska a D11 do Polska.  

Problémem je i připravenost nových staveb   

Závažnějším problémem než výše rozpočtu SFDI je podle Aleše Tomka z katedry ekonomiky a řízení ve stavebnictví ČVUT skutečnost, že se nepřipravují nové stavby. I kdyby se v budoucnu prostředky pro výstavbu silnic a železnic zvýšily, nebudou připravené projekty, podle kterých by se mohlo začít stavět. To potvrdil i prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Na vině je podle něj jednak absence dlouhodobější koncepce výstavby a rovněž legislativní problémy při územních stavebních řízeních a při posuzování dopadů staveb na životní prostředí, kvůli kterým je příprava staveb neúměrně dlouhá.   

Podle návrhu bude napřesrok do rozpočtu SFDI z národních zdrojů směřovat 43,6 miliardy korun včetně šestimiliardové dotace pro spolufinancování projektů EU. V letech 2014 a 2015 se ale dotace z národních zdrojů sníží na 37 miliard korun. Výhledové rámce rovněž nepočítají s úvěrem Evropské investiční banky (EIB) na spolufinancování evropských programů. Úvěr z EIB v návrhu rozpočtu pro příští rok činí 1,2 miliardy korun.