Česká produkce úspěšně proudí do celého světa

Praha - Českou ekonomiku táhne export. Mnoho zemí nám závidí schopnost naše zboží exportovat. Jsme třetí nejotevřenější ekonomikou na světě a schopnost exportovat patří k důležitým faktorům konkurenceschopných ekonomik. „Problém vidím pouze v přílišné závislosti na jednom teritoriu. To je nebezpečné,“ upozornil Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Většina (83 procent) českého exportu míří na trhy Evropské unie. „Pokud to s Evropou dobře dopadne, budou trhy v příštích letech pouze stagnovat. Pokud se nepodaří vyřešit evropskou dluhovou krizi, bude prosperita Evropy i nadále klesat, to znamená, že je před českými exportéry obrovský úkol diverzifikovat svoje exportní portfolio a zamířit i do takzvaných třetích trhů, které v příštích letech na rozdíl od Evropy pravděpodobně porostou,“ uvedl Špicar. 

Vláda připravila proexportní strategii. „Musím poděkovat ministru průmyslu a obchodu Kubovi, že se podařilo zpracovat strategii za zásadní účasti českého byznysu (…) překvapivě dobře jsme trefili prioritní země, těch 12, a dobře i těch 25 zájmových. Za půl roku rostl export v prioritních zemích o víc než 136 procent a v zájmových zemích o 112 procent,“ uvedl na Sněmu svazu průmyslu a dopravy v Brně prezident svazu Jaroslav Hanák. 

Nízká cena, vysoká kvalita

Důvod českého úspěchu za hranicemi země je jednoduchý. Nabízíme dobrý poměr kvality a ceny. Pomáhá nám také dobrá zkušenost s výrobky pocházejícími z bývalého Československa. 

Poptávka z východu po našich službách každoročně narůstá. Ministerstvo průmyslu rostoucí čísla potvrzuje. Například do Ruska vyvezly vloni české firmy zboží za více než 5 miliard dolarů. Letos by měl výnos pokořit šestimiliardovou hranici. „Jenom od roku 2003 do roku 2011 vzrostl vývoz desetkrát,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. 

Video Vstup Ondřeje Schneidera a reportáž Filipa Zdražila
video

Vstup Ondřeje Schneidera a reportáž Filipa Zdražila

V současnosti jsou klíčovými příležitostmi českým firem na ruském trhu auta, dopravní infrastruktura a už zmíněná energetika. „Ruská federace má vlastní program rozvoje strojírenství a myslím, že by nám čeští kolegové mohli hodně pomoct,“ uvedl Georgij Vladimirovič Kalamanov, ruský náměstek ministra průmyslu a obchodu. Taky ruské firmy jsou letos ve vývozu do Česka úspěšnější než vloni. Opačným směrem teče hlavně ropa a zemní plyn.

Partnerskou zemí se stává Indie

Největší průmyslová přehlídka ve střední a východní Evropě, Mezinárodní strojírenský veletrh, se koná v současnosti na brněnském výstavišti. Představuje se zde 900 vystavovatelů z 32 zemí. Je tu i přes 130 firem z Indie, která se letos stala partnerskou zemí veletrhu. Obě vlády si slibují zvýšení intenzity obchodu a spolupráce. Ministr Kuba připomněl, že Indie je jednou z prioritních zemí schválené exportní strategie. 

Indové představují v Brně na stáncích průřez svými strojírenskými obory, přivezli také víno a rýži, jíž jsou jedním z největších producentů na světě. Cílem India Show je poskytnout indickým vývozcům prostor pro předvedení jejich síly a konkurenceschopnosti na trhu. Český vývoz do Indie se loni meziročně zvýšil o 8,3 procenta na 854,3 milionu dolarů (16,4 miliardy korun). Opačným směrem se vyvezlo zboží za 650,9 milionu dolarů, což byl proti roku 2010 nárůst o 13,2 procenta. Celkový objem obchodu tak vzrostl o desetinu na 1,5 miliardy dolarů (28,7 miliardy korun). Očekává se, že do roku 2015 obchodní výměna vzroste na dvě miliardy dolarů.