Po letech útlumu se dárcovství v ČR vrátilo na předkrizovou úroveň

Praha – Dárcovství je v Česku opět na vzestupu. Celkově loni firmy a jednotlivci věnovali na dobročinné účely 3,8 miliardy korun. Dárcovství se tak dostalo na stejnou úroveň jako před krizí v roce 2008. Ceny za filantropii dnes rozdala Nadace Via. Letos vůbec poprvé se ocenění udílelo i za školní dobročinnost. Získali ho gymnazisté z Broumova.

Meziročně se částka věnovaná na filantropii zvedla o 5,4 procenta, tedy o 195 milionů korun. Přibylo hlavně jednotlivců, kteří poskytují dary. Bylo jich o skoro o 5 tisíc víc než předloni. Celkem jednotliví dárci věnovali 1,43 miliardy, tedy o 45 milionů méně než v roce 2010. „Tahounem růstu soukromého dárcovství byly loni firmy, jejich štědrost se meziročně zvýšila o 10,8 procenta,“ uvedl výkonný ředitel Nadace VIA Jiří Bárta. Společnosti loni věnovaly skoro 2,47 miliardy. Porota vybírala celkem ze 116 nominací.

Gymnazisté z Broumova pomáhají dětem ze sociálně vyloučených rodin

Cenu za školní dobročinnost, která se udílela poprvé, získali studenti třetího ročníku a septimy Gymnázia Broumov s učitelkou Šárkou Rambouskovou. Rozhodli se totiž podporovat děti ze sociálně vyloučených rodin z broumovské Masarykovy základní školy. Jako dobrovolníci jim pomáhali s učením i ve volném čase. „Často je to poprvé, kdy se o děti někdo zajímá, mohou o sobě někomu vyprávět, svěřovat se. Jeden prvňáček dokonce navrhoval, že by rád propadl, aby za ním jistá slečna z tercie mohla dál docházet,“ říká Rambousková.

Cenu novinářů získala za několikaletou podporu Střediska náhradní rodinné péče pro opuštěné děti Jana Bečvářová. Podle pořadatelů tato lékárnice z pražského Institutu klinické a experimentální medicíny, která nyní žije v Paříži, nadchla k pomoci i své kolegy.

Jiří Bárta, Nadace Via

„Velké firmy a firmy obecně už berou dárcovství jako věc běžnou. Dárcovství se vrátilo do Čech a v dalších letech bude růst.“


Srdcařem roku se stal Ondřej Horecký. Po dokončení vysoké školy odjel do ciziny, kde pečoval o ochrnuté lidi. Vydělané peníze pak použil na péči o sirotky v Africe. V roce 2006 založil sdružení Bez mámy, které pomáhá hledat v Tanzanii adoptivní rodiče pro tamní sirotky a navazuje spolupráci mezi českými a africkými školami.

Cenu za otevírání nových cest si vysloužila společnost Adastra. Podle pořadatelů se začala věnovat tématu, kterému se jiní vyhýbají. Loni se totiž stala hlavním partnerem kampaně Nebojme se zbytečně sdružení Cesta domů, které pomáhá umírajícím a jejich rodinám.

MIBCON zapojil do filantropie i zaměstnance

Cenu pro malou a střední firmu dostala společnost MIBCON za dlouhodobou podporu Nadačního fondu Klíček na pomoc vážně nemocným dětem a jejich blízkým. Do projektu se zapojili i zaměstnanci firmy, kteří sami pořádají sbírky. „Je to náš interní projekt, zaměstnanec se může svobodně rozhodnout, jestli přispěje. Letos se nám podařilo vybrat nejvíc, to bylo 800 tisíc,“ popsal generální ředitel MIBCONu Jan Holík.

Cena pro velkou firmu za strategické dárcovství připadla společnosti KPMG ČR, která od roku 2004 podporuje ekologické sdružení Tereza. Poskytuje finance i právní poradenství, tiskne materiály či zajišťuje překlady. Cenu pro velkou firmu za podporu konkrétního projektu má společnost OKD, jejíž nadace loni rozdělila kolem devíti milionů korun na zaměstnávání postižených 30 chráněným dílnám a neziskovým organizacím.