Asie skupuje západní značky, vede průmysl

Peking - Hlad asijských firem po světových značkách roste. Čína a Indie uzavřely za posledních deset let akvizice za skoro 90 miliard dolarů. A jejich zvyky začíná kopírovat už i Japonsko. Nejvíc se Asie zajímá o energetické a těžařské giganty i o firmy v chemickém a zpracovatelském průmyslu. 

O známé světové značky se pere Čína, Indie i Japonsko. V minulosti tak třeba došlo ke spojení čínského výrobce počítačů Lenova s americkou IBM. Na fúzi s velkými hráči vsadila i indická automobilka Tata Motors. V roce 2007 spojila síly s britskou značkou Jaguar Land Rover. „Mají zájem o značky. Ty totiž Asii chybí. Máte velké výrobní základny, jste největším vývozcem na světě, ale nemáte tolik značek,“ sdělil investiční ředitel Principal Global Investors Binay Chandgothia.

Letos se povedl největší obchod Japonsku. Na konci srpna totiž tamní výrobce klimatizací Daikin získal za víc než 3 a půl miliardy dolarů svého rivala ze Spojených států Goodman Global. Asijské firmy se rozhlížejí po velkých hráčích na celém světě. Nejčastěji ale ve Spojených státech, Austrálii a Velké Británii. Čína a Indie uzavřely za posledních deset let obchody za 88 miliard dolarů. „Asijské společnosti se rozrostly, získaly silné peněžní toky. A v současnosti mají i lepší finanční podmínky než výrobci na západě. Na ty teď totiž nejvíc dopadá zpomalení světové ekonomiky,“ uvedla reportérka Reuters Cathy Yangová.

Ještě kousek z koláče

Specialista na fúze a akvizice společnosti Clifford Chance Mark Shipman analyzuje: „Investiční fondy jsou nastavené s ohledem na poskytování úvěrů na přímých trzích. Pak máte také firmy, které ve skutečnosti disponují velkou sumou peněz a přemýšlejí, jak ji investují.“ Podíl Asie na obchodech mimo region se v posledních deseti letech zdvojnásobil. Ale z celkového koláče si chce ukrajovat ještě víc. Asie je v současnosti jedničkou na poli fúzí a akvizic. Velké značky na Západě proto přemýšlí, která z nich bude další na řadě a kdo ji koupí.