Prodej aut se v Evropě dál propadá, nejvíc v Itálii a Francii

Brusel – Prodeje aut se v zemích evropské sedmadvacítky během léta dál propadaly – v červenci se meziročně snížily o 7,8 procenta, v srpnu o 8,9 procenta. Jak uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA), největší skok zaznamenaly Itálie a Francie.

Zdroj: ISIFA/Getty Images Autor: Sean Gallup

Od ledna do srpna se v Evropské unii prodalo téměř 8,3 milionu aut, což je meziročně o 7,1 procenta méně. Zatímco všechny kontinentální státy hlásí pokles prodejů, výjimkou je Velká Británie, ve které se letos počet nových vozů mírně zvýšil.

„Vidíme, že některé ekonomiky opravdu stojí na nepříliš pevných základech. Jejich občané si to uvědomují a v takové době není zrovna příznivé klima k tomu, aby utráceli za nový vůz,“ říká Jan Blažek, šéfredaktor Auto 7.

Mírnému poklesu se nevyhnulo ani Německo, které je největším evropským výrobcem automobilů. Daleko horší propady ale hlásí jižní státy. Ve Španělsku se letos koupilo meziročně o 8,5 procenta méně aut, ve Francii o 13,5 a v Itálii skoro o 20 procent méně.

Spekuluje se o propouštění ve Fiatu

Situace na Apeninském poloostrově dělá vrásky tamní vládě a odborům. Spekuluje se totiž, že Fiat bude v Itálii propouštět údajně 18 tisíc lidí, což představuje čtvrtinu všech tamních zaměstnanců. Šéf závodu Sergio Marchionne ale tuto informaci popřel: „Fiat neplánuje uzavření žádné z šesti domácích továren navzdory klesající domácí poptávce.“

Prodeje aut v Evropě (leden až srpen 2012)
Zdroj: ČT24

Automobilka se nicméně na horší časy připravuje. Podobně jako další evropští výrobci vidí záchranu v exportu do Asie. „Fiat se svým obchodním partnerem Chryslerem, ať už jako jednotlivé firmy, nebo jako společný koncern, teď vzhlížejí k čínské divizi – její vývoj bude pro další budoucnost obou automobilek klíčový,“ říká výkonný ředitel Fiatu Franco Amadei.

„Hlavní problém mají země eurozóny. Velká Británie, Česko a některé země EFTA, jako je Švýcarsko nebo Norsko, tam došlo k růstu prodejů. Takže to může souviset s ekonomickou situací v eurozóně,“ říká Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu.


Úbytek zákazníků pocítili za poslední měsíce i dealeři aut v Česku, oproti evropskému průměru si ale vedou lépe. V České republice prodej osobních aut v červenci meziročně klesl o 7,9 procenta na 11 158 vozů, v srpnu se propad zmírnil na 6,5 procenta a počet registrací dosáhl 13 193 vozů. Od ledna do srpna pak bylo v Česku registrováno 118 584 vozů, což představuje meziroční nárůst 3,6 procenta.

Klidné jsou zatím i tuzemské automobilky – o práci prý nemají nouzi a propouštění nehrozí.

Video Prodeje aut v Evropě klesají, nejvíc v jižních státech
video

Prodeje aut v Evropě klesají, nejvíc v jižních státech