Drahý benzin žene lidi do rukou vlakových dopravců

Praha - Od konce srpna se ceny benzinu nedostaly pod hranici 38 korun a nafty pod 37 korun za litr. Nejvíc dají řidiči v Praze, naopak nejlevněji natankují třeba na Ústecku nebo Plzeňsku. Pohonné hmoty ale zdražují už od začátku roku a jízdu autem proto řada lidí mění za městskou hromadnou dopravu, autobusy nebo vlaky. A právě na drahách roste počet cestujících dokonce o statisíce. 

Zdroj: ISIFA/Getty Images Autor: Peter Macdiarmid

Lidé, kterým doma stojí kvůli vysokým cenám benzinu auto, přesedávají na vlaky. Jen za prvního půl roku hlásí České dráhy o tři miliony víc cestujících než vloni. „Předpokládáme, že jde o vliv cen pohonných hmot, že lidé přestupují z automobilů,“ míní mluvčí českých drah Petr Šťáhlavský.

Kupříkladu na trase Ostrava – Praha se dá ušetřit od dvou do čtyř set korun. Na 275 kilometrech po silnici totiž průměrné auto projede skoro sedm set korun, zatímco jízdenka stojí od tří do pěti set. Podobných názorů přibývá. Žlutý RegioJet hlásí vytíženost dvaadevadesát procent. Vlaky začínají objevovat už i firmy a posílají kvůli drahému benzinu zaměstnance na služební cesty po kolejích.

Zatímco železnice teď každý měsíc sledují čísla a libují si, benzinky z čísel tankujících řidičů radost nemají. Podle Václava Louly z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu snižují prodejci kvůli ostrému konkurenčnímu boji své marže. Navíc v místech, kde jsou cenové války, nelze vyloučit, že tam jsou marže minusové. Zatímco spotřeba nafty se příliš nemění, pro dražší benzi jezdí řidiči stále míň a čerpací stanice už tak počítají ztráty. Těm velkým klesají zisky o desítky milionů korun.