Protesty v Číně donutily japonské automobilky omezit výrobu v zemi

Tokio - Čínsko-japonské spory o ostrovy Senkaku a následné demonstrace donutily největší japonské automobilky Toyota Motor a Nissan Motor omezit svou výrobu v Číně. Japonské společnosti se obávají, že se nepřátelská nálada Číňanů projeví poklesem poptávky po japonských vozech, spotřební elektronice a dalším zboží. Vývoj v Číně přitom ohrožuje plány Toyoty zvýšit letos prodej na největším světovém trhu na milion automobilů z loňských 900 tisíc.

Toyota sdělila, že na svých čínských závodech přeruší výrobu ode dneška do 29. září. List Asahi uvedl, že firma uvažuje i o tom, že omezí produkci i v říjnu a zastaví svůj vývoz z Japonska na čínský trh. Také Nissan od čtvrtka přeruší výrobu ve svém čínském společném podniku - o tři dny dříve, než plánoval. Produkce zůstane zastavena i celý příští týden, kdy se v Číně slaví národní svátek.

Akio Toyoda, prezident společnosti Toyota Motor

„Jde nám hlavně o bezpečnost. Teď se každá společnost rozhoduje, jestli má obnovit výrobu. Ale ne všechny ji obnoví, situace je nejistá.“


Japonci přicházejí kvůli protestům o miliardy

Japonské automobilky už přišly kvůli protijaponským protestům v Číně o produkci v hodnotě nejméně čtvrt miliardy dolarů (zhruba pět miliard korun). Při protestech byla vymlácena řada jejich dealerství. Produkci v Číně minulý týden přerušil i japonský výrobce elektroniky Panasonic, jehož tři místní závody byly za protestů poničeny.

Angel Gurria, generální tajemník OECD

„Problémy přicházejí ve chvíli, kdy se každý soustředí jen na to, jak by opět obnovil obchod. Nebo jak zajistit, aby krize neovlivňovala zemi, jako je Čína. Nebo jak dostat Japonsko z deflace a jestli když nastolíme růst, tak bude trvat. Je to zkrátka špatné načasování.“


Za protesty stojí spor kolem neobydlených ostrovů, na něž si činí nárok Čína, Japonsko i Tchaj-wan. Japonsko přispělo k rozdmýchání vášní rozhodnutím odkoupit některé z ostrovů od soukromých vlastníků. V Číně se na protest proti odkoupení konaly v uplynulých týdnech desetitisícové demonstrace, které místy přerostly v násilí a bojkot japonského zboží.

Japonské automobilky na čínském trhu zaostávají za americkým konkurentem General Motors a německým rivalem Volkswagen, rády by však na tomto trhu expandovaly. Toyota hodlá do roku 2015 zdvojnásobit svůj prodej v Číně na 1,8 milionu vozů.


Ostrovy Senkaku (Tiao-jü)
Zdroj: ČTK/AP
Autor: Kyodo News