Twitter plánuje reklamu, Facebook řeší problémy

San Francisco – Twitter prochází v posledních dnech zlomovými okamžiky. Plánuje totiž rozjet reklamu a zároveň si chce udržet zkušenosti uživatelů. Jeho šéf Dick Costolo věří, že Twitter bude úspěšnou a nezávislou společností. Tvrdí, že ani regulátoři, ani investoři Twitteru netlačí na to, aby společnost prorazila na kapitálový trh. Costolo také vylučuje, že by plány Twitteru měly něco společného se současnou situací kolem Facebooku. Ceny jeho akcií totiž zaznamenávají propad. Jen za druhé čtvrtletí vykázal ztrátu 157 milionů dolarů a růst tržeb zpomalil skoro o třetinu.

Budoucí plány Twitteru jsou praktické, ale opatrné. Mezi investory a uživateli nevidí Costolo velký rozdíl. „Když budou spokojeni uživatelé, bude to znamenat úspěch i pro naše investory,“ říká. V rozhovoru pro CNBC nechtěl zveřejnit, jak rychle Twitteru rostou příjmy. Zdůraznil ale, že se chce společnost soustředit na uživatelské zkušenosti. Za velmi důležité pokládá, aby uživatelé sledující reklamy byli v přímém kontaktu s Twitterem, aby se jejich zájem o tuto sociální síť neustále zvyšoval. Costolo se také vyjádřil k ochraně práv uživatelů Twitteru.

Dick Costolo, šéf Twitteru:

„Budeme hájit a respektovat práva našich uživatelů. To je pro nás v celosvětovém měřítku velmi důležité.“


Twitter plánuje ještě před koncem roku možnost pro uživatele stáhnout si z něj všechno, co na něm kdy publikovali. Costolo ohlásil příchod této funkce na konferenci Online News Association v San Franciscu. Podotkl, že by funkci „rád viděl do konce roku“, ale že termín záleží na kapacitách programátorů. Právě nemožnost dostat se ke svým starým tweetům je jedním z nedostatků, které Twitteru jeho uživatelé nejčastěji vytýkají. Zabudované vyhledávání se zaměřuje na aktuálnost a těžko přes něj objevíte něco, co je starší než pouhých několik dní.

Twitter před sebou vidí velké plány, Facebook ztrácí uživatele

Společnost uvažuje i o zavedení nové metriky, která by sledovala reálný dosah, tedy kolik uživatelů tweety z daného účtu skutečně vidělo. Velká část uživatelů kteréhokoliv účtu na Twitteru jsou totiž buď falešné účty, nebo účty neaktivních uživatelů, kteří na Twitter ve skutečnosti příliš nechodí. Za nápad se postavil i jeden ze spoluzakladatelů Twitteru Evan Williams.

Na rozdíl od Twitteru, který přichází s novými plány, Facebook se potýká s problémy. Jeho akcie se propadají. Pochybnosti vyvstaly hned po květnovém debutu akcií na burze, kdy se začaly prodávat v ceně 38 dolarů za kus. Spoluzakladatel americké internetové společnosti Facebook Dustin Moskovitz prodal ke konci srpna zhruba 450 tisíc akcií firmy. Facebook navíc ztrácí velké množství svých uživatelů. Za poslední půlrok o něj ztratily zájem téměř dva miliony Američanů. V dalších 23 zemích nárůst počtu uživatelů zpomaluje.