Pivo z Plzně je dražší, hlavně lahvové

Praha - Pivo z Plzeňského Prazdroje je ode dneška dražší. Ceny vzrostly u vybraných značek napříč celým portfoliem společnosti, a to v průměru o tři procenta. Zdražování se nejvíce dotklo lahvového piva. Cena čepovaného Pilsner Urquellu vzrostla o korunu na půllitru, což má kopírovat také většina restaurací v Plzni. Hlavním důvodem jsou rostoucí ceny pivovarských surovin. I tak je pivo v Česku skoro nejlevnější na světě. 

„U čepovaného ležáku Pilsner Urquell se cena pro odběratele změní zhruba o jednu korunu. Podobně u lahvového piva, kde se u většiny značek mění cena také zhruba o jednu korunu na půllitr,“ vysvětlil mluvčí největšího českého pivovaru Jiří Mareček. Konkrétní ceny produktů firma neuvedla s tím, že koncovou cenu pro spotřebitele určuje prodejce, tedy obchody a restaurace. Kromě 50litrových sudů Gambrinus a Radegast se nezměnila cena čepovaného nealko piva Birell.

Cena nejprodávanější desítky Gambrinus ve velkých plzeňských restauracích nevzroste, pokud hostinští nakupují padesátilitrové sudy, tedy nejběžnější balení. Stejné je to s pivem Radegast.

Zdražovat budou hlavně „lahváče“

„Klesá nám konzumace čepovaného piva v restauracích, proto chceme podpořit pohostinství, které zaměstnává řadu lidí a přispívá tak rozvoji celé české ekonomiky. Úprava se tedy dotkne především lahvového piva, u kterého byla cena v posledních několika letech měněna jenom mírně,“ vysvětluje za Plzeňský Prazdroj Jiří Mareček.  

Zatím není jasné, kdy plzeňské pivo podraží přímo na pultech. Záleží na tom, nakolik se obchody stihly zásobit levnějšími dodávkami. U menších prodejen je reálný horizont několika dnů, v supermarketech to pak může trvat déle.  

Úroda chmele je letos v Česku velmi slabá. Nedařilo se přitom ani sladovnickému ječmenu. „Když mělo pršet, bylo sucho. Když mělo být sucho, tak pršelo. Takže letos byla velice špatná úroda chmele. U některých odrůd jsou až 50procentní propady na objemu,“ říká odborník na český pivní trh, sládek Josef Krýsl z Plzně.  

Pivo
Zdroj: ISIFA/SME
Autor: Tomáš Benedikovič

Další největší pivovary, které působí na českém trhu, se zdražením zatím váhají. Budějovický Budvar čeká na to, jak se zvýší ceny energií a vstupních surovin pro příští rok. „V tuhle chvíli nemůžeme říci, zda a kdy zdražíme, bude to záležet na zdražení vstupu, surovin, energií a dalších nákladů pro příští rok,“ podotkl zástupce jihočeského pivovaru Petr Samec.  

Metanolová aféra pivovarníkům nepomohla

Pivovarníkům paradoxně nepomohla ani metylalkoholová aféra. A to přesto, že pivo bylo jedním z mála alkoholických nápojů, které se mohly prodávat. „Pro nás to rozhodně žádný velký přínos nebyl, my jsme zaznamenali spíš propad,“ uvedl mluvčí skupiny Heineken Jiří Hauptmann.

Třeba desetina lidí si během prohibice návštěvu hospody úplně rozmyslela, a pivovarníci tak počítají ztráty v milionech. Navíc není jisté, jak rychle se zákazníkům chuť vrátí, a jestli vůbec.

Spotřeba piva neustále rostla od roku 1989. Upadat ovšem začalas krizí z konce minulého desetiletí. Ještě v jeho půlce připadalo na každého v téhle zemi v průměru 164 litrů ročně, předloni to bylo necelých 145 litrů.  

Místo do hospody Češi čím dál častějí míří pro pivo do obchodu. Nejraději, ze 77 procent, ho kupují ve vratných skleněných obalech. Podíl ale postupně klesá ve prospěch plastu. Prodej PET lahví pak vzrostl meziročně o polovinu a teď tvoří šest procent trhu. Tuzemsko se tak přibližuje východnímu vkusu.