Švédi mění pančovaný alkohol na bioplyn - Češi ho vylévají

Praha - Metanolová aféra pomalu odeznívá a na pořad dne přichází otázka, co s nebezpečným alkoholem. Česku by jako příklad mohlo posloužit Švédsko. Stát tam totiž nechává přeměnit zabavené lihoviny na bioplyn a pohání jím vozy veřejné dopravy. Češi pančovaný alkohol vylévají. Větší množství alkoholu v kanaliazci přitom může ohrozit čistírnu odpadních vod, a tak se musí postupovat podle přesných instrukcí, jak a kam ho vylít. 

To, že vylít líh jen tak do kanalizace nelze, ukázala situace v Bystřici pod Hostýnem na Kroměřížsku. Z vážného ohrožení životního prostředí je podezřelá Likérka Drak. Do kanálu  údajně vylila tisíce litrů alkoholu. V odpadní vodě ho bylo 11 procent a čistící bakterie kvůli tomu doslova bojovaly o život. V Česku přitom bude třeba zlikvidovat ohromná množství alkoholu, jehož původ nepůjde dohledat. 

Švédi umí zabavený alkohol využít

V každém větším švédském městě jezdí vozidla na bioplyn. Část vzniká i přeměnou zabaveného alkoholu. Podle novináře Tomáše Sniegoně je nejvíc případů na jihu země. „Celníci pašovaný alkohol zabaví - míchá se pivo, víno i lihoviny, z kanystru se pak vozí do továrny, kde se vyrábí bioplyn,“ popsal proces Sniegoň. Za rok je tak zabaveno asi 500 tisíc litrů nelegálně pašovaných lihovin. Vozidla na bioplyn se používají v každém větším městě. V celém Švédsku číslo roste. Pašeráci, kteří do Švédska vozí alkohol ze zahraničí, tak nevědomky podporují ochranu přírody. Švédsko přeměnu zabaveného alkoholu na palivo nijak nepropaguje. I když podíl pašovaného alkoholu při výrobě bioplynu je zanedbatelný, odpadá alespoň starost s jeho likvidací. 

Bioetanol - palivo budoucnosti?

Automobilky se obávají eskalace energetické krize, a proto už dlouho dumají nad alternativními palivy. Mezi tři nejčastěji zmiňovaná patří elektřina, vodík a právě etanol. Automobiloví producenti ze skandinávských zemí a jejich koncernoví partneři vidí jako hlavní palivo budoucnosti etanol, napsal časopis ForMen. Motory spalují bioetanol – líh vznikající přepalováním zkvašené biomasy. Na bioetanol sází ale i třeba Brazílie, kde se nahrazuje benzin etanolem už desítky let. 

Už v osmdesátých letech byly v Brazílii dvě třetiny automobilů vybaveny speciální úpravou na spalování čistého alkoholu. Časopis Svět před pár lety zmínil, že programy pro zavádění bioetanolu jako paliva pro automobily mají také Kolumbie, Argentina, Čína i Spojené státy. V USA se od 80. let používá směs etanolu (10 %) a benzinu (90 %) označovaná také jako E10. Auta schopná jezdit na benzin i etanol či jejich směs jsou označována jako „flexi-fuel“. Jen v USA jezdí miliony takových aut.

Biobenzin
Zdroj: ISIFA/EPA
Autor: Robert Schlesinger

Počet vozů v ČR jezdících na biopaliva do budoucna zřejmě poroste

Při současných cenách benzinu se automobily na biopalivo vyplatí už i v Česku, i když mají takové vozy vyšší spotřebu. Bioetanolová vozidla tvoří podle redaktora časopisu Auto 7 Michala Štengla do jednotek procent provozovaných vozidel v ČR. „Podíl je velmi malý, jak ale rostou ceny benzinu, podíl bude stoupat,“ předpovídá Štengl. Podle něj jsou ale šance, že by se zabavený alkohol v Česku předělával na bioetanol, malé.

Litr biopaliva E85 nyní vyjde zhruba na 25 až 26 korun. Vozidlo ovšem musí nejprve projít úpravami, aby na biolíh mohlo jezdit. „Jen čtyři automobilky přitom nabízejí tovární přestavbu,“ konstatoval Štengl. Vozidla musejí mít třeba upraveno palivové vedení kvůli tomu, že je biopalivo agresivnější. Má rovněž negativní vliv na kvalitu oleje v motoru.

V Česku nabídl jako první vozy, jejichž motory umějí spalovat směs alkoholu s benzinem, Ford. „Výhodou je, že řidič nemusí přemýšlet, co natankuje do nádrže. Naše auta umí jezdit na čistý benzin, benzin s přídavkem několika málo procent lihu i na směs nazývanou E85, což je palivo s podílem pětaosmdesáti procent etanolu,“ konstatoval tehdy mluvčí firmy Martin Linhart, jak napsal ekonomický týdeník Euro.