Fond dopravy bude o dvě miliardy chudší, vybere méně na mýtném

Praha – Reálné příjmy Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) budou letos téměř o dvě miliardy korun nižší, než kolik předpokládalo ministerstvo financí. Nedaří se vybírat především mýtné od kamionů, nižší než předpoklad bude i výběr spotřební daně z olejů. Jedinou výjimkou, která letos příjmy dopravního resortu zvyšuje, je prodej papírových kuponů.

Státní fond v souvislosti se zdražením dálničních známek spíše očekával, že jich budou řidiči kupovat méně. Reálně se ale prodej nepropadl. Výnos z dálničních známek za letošní rok bude podle ředitele fondu Tomáše Čočka 3,4 miliardy korun, což je o 500 milionů korun více než loni.

Zvýšení příjmu z dálničních známek fond očekává i v příštím roce. Předpokládá, že se podaří vybrat až 3,9 miliardy korun především kvůli otevření části dálnice D3 na jihu Čech a s tím souvisejícím zvýšením počtu řidičů, kteří si doklad pořídí.

Pobídky zabraly, dopravci obměňují vozový park

Zklamáním je podle fondu naopak výběr mýtného od kamionů. Proti předpokládaným 10,2 miliardy na účty fondu letos dorazí jen 8,5 miliardy korun. Důvodem je především zavedení zvýhodněných sazeb pro dopravce, kteří využívají nákladní vozy s nejekologičtějšími motory v kategorii Euro V a vyšší.

Pobídka dopravcům podle statistik fondu zabrala – firmy dokázaly obměnit vozový park a počet kamionů v nejvyšší ekologické třídě meziročně vzrostl o 30 procent.

Mírný propad v příjmech fond dále očekává v převodech výnosů silniční daně, které by se měly snížit o 200 milionů na 5,1 miliardy. Sníží se rovněž výnosy ze spotřební daně z minerálních olejů, a to o 300 milionů na 7,3 miliardy korun.

Na reálný pokles financování proti příliš optimistickým predikcím ministerstva financí poukazoval šéf státního fondu už v dubnu během Žofínského fóra věnovaného dopravě. Tehdy ale očekával propad maximálně v řádu stovek milionů korun.

Podle návrhu rozpočtu by měl letos státní fond hospodařit se zhruba 63 miliardami korun včetně dotací z Evropské unie a úvěru od Evropské investiční banky (EIB). Z národních prostředků fondu kromě přímé rozpočtové dotace náleží právě výběry z mýtného a podíly ze spotřební a silniční daně.