Luxusní zboží jde na dračku již třetím rokem

Milán - Tržby z prodeje luxusního zboží budou letos pokračovat již třetím rokem za sebou v silném růstu, hlavně díky nákupům Číňanů doma i v zahraničí. Konzultační společnost Bain & Company dnes uvedla, že globální tržby z prodeje luxusního zboží, včetně oděvů, doplňků, šperků, kosmetiky a umění, letos stoupnou o deset procent na 212 miliard eur (5,3 bilionu korun) a třetím rokem za sebou vykážou dvouciferný procentní růst.

Loni tržby činily 192 miliard eur. V letech 2008 a 2009 naopak tržby klesaly kvůli bankovní krizi a hluboké recesi v některých zemích. Při konstantních směnných kurzech však tempo růstu zpomalí na pět procent z loňských 13 procent.

Číňani jako největší zájemci o luxus

Číňané se letos stanou největšími zájemci o luxusní zboží na světě, na celkových nákupech budou mít podíl 25 procent. Evropané mají na globálních tržbách podíl 24 procent, Američané 20 procent a Japonci 14 procent.

Čínští turisté mají na tržbách luxusního zboží v Evropě až třetinový podíl a pomáhají tak sektoru v boji s finanční krizí. V Evropě se mají tržby zvýšit o pět procent na 75 miliard eur. Proti loňskému roku bude růst poloviční.

Číňané však neutrácejí jen v zahraničí. Bain rovněž odhadl, že trh zahrnující Čínu, Hongkong, Macao a Tchaj-wan překoná v letošním roce Japonsko a stane se s tržbami 27,3 miliardy eur druhým největším trhem pro luxusní zboží. První zůstanou Spojené státy s tržbami 65 miliard USD.

Bain odhaduje, že v letech 2013 až 2015 porostou tržby z prodeje luxusního zboží při konstantních směnných kurzech o čtyři až šest procent ročně. V roce 2015 má hodnota celého trhu činit 250 miliard eur, napsaly agentury AP a Reuters.