Telefónica zaplatí ještě za Český Telecom 93milionovou pokutu

Brno - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) udělil společnosti Telefónica Czech Republic pokutu ve výši 93,1 milionu korun. Důvodem je zneužití dominantního postavení Českého Telecomu v poskytování telefonních služeb podnikatelským subjektům prostřednictvím veřejných pevných telekomunikačních sítí z let 2001 a 2002. Telefónica se proti rozhodnutí odvolá.

Podle dřívějšího rozhodnutí antimonopolního úřadu měla firma zaplatit 81,7 milionu. Případem se zabývaly i soudy a vrátily jej ÚOHS. Ten nyní pokutu navýšil, protože firma uvedla v řízení téměř o pět miliard nižší obrat, než v roce 2002 skutečně měla. 

Rozhodnutí není pravomocné, Telefónica se hodlá odvolat. „V případě této pokuty, kterou jsme dostali od ÚOHS, jde o nepravomocné rozhodnutí prvního stupně, s nímž nesouhlasíme. Využijeme proto svého práva a podáme proti němu rozklad,“ vysvětlil mluvčí Telefóniky Hany Farghali.

Porušení soutěžních pravidel se bývalý Český Telecom, jehož je Telefónica právním nástupcem, dopustil v letech 2001 a 2002, když s téměř 3 000 podnikatelskými subjekty uzavřel smlouvy na poskytnutí cenových plánů. V těchto smlouvách se zákazník zavazoval provolat každý měsíc minimální stanovený objem hovorů, který musel uhradit, i když ho plně nevyčerpal.

Český Telecom se dopustil zneužití dominantního postavení na trhu

„Smlouvy také nemohly být zákazníkem vypovězeny před datem ukončení stanoveným ve smlouvě a zákazníci rovněž nesměli využívat hlasových služeb od jiného poskytovatele než společnosti Český Telecom,“ vysvětlil předseda ÚOHS Petr Rafaj.

Český Telecom
Zdroj: ČT24

Firma navíc vůči některým zákazníkům uplatňovala individuální podmínky odlišné od podmínek standardních cenových plánů pro podnikatele a rovněž aplikovala programy Winback/Retence s cílem získat či udržet zákazníky na úkor konkurence, dodal šéf úřadu.

Petr Rafaj, předseda ÚOHS 

„Tímto jednáním došlo v období, kdy existoval veřejný zájem na liberalizaci telekomunikačního sektoru, k narušení hospodářské soutěže. A to nejen vytvořením bariéry pro rozvoj konkurence, ale i cenovou diskriminací podnikatelských subjektů, které s účastníkem řízení uvedené smlouvy neuzavřely.“

Jednotliví zákazníci podle něj získali od firmy v dominantním postavení různé slevy či výhody za závazek odebírat služby či předem stanovené množství služeb. Podle ÚOHS šlo o zakázané věrnostní rabaty a obchodní politika Českého Telecomu vedla k narušení hospodářské soutěže, což znesnadnilo vstup alternativních operátorů na trh.

ÚOHS při ukládání nové pokuty částku zvýšil vzhledem k delšímu období, v němž k protisoutěžnímu jednání docházelo. Jako přitěžující okolnost vyhodnotil poskytnutí nepravdivého údaje o obratu.

Telefónica dostala pokutu přes 93 milionů korun (zdroj: ČT24)