Extravagance je minulostí. Auta mají být moderní, ale neurazit

Praha - Krizi se nevyhnuly ani automobilky, které bojují s klesajícími prodeji a přitom musejí zařídit, aby se design jejich aut líbil co nejvíce zákazníkům po celém světě. Doba extravagance už je minulostí, současné tvary vozů nesmějí nikoho urazit. O trendech a novinkách se hovořilo na letošní konferenci AutoDesign Prague, kam přijeli i návrháři prestižních značek. Právě ti musejí zajistit, aby slavný model byl stále moderní a neztrácel přitom svůj charakter.

Představivosti designérů se nyní meze kladou

Výstřední modely sice poutaly pozornost a řada z nich jsou nyní legendami, u zákazníků ale většinou propadly. Automobilky se musejí trefit do vkusu lidí v Číně, Americe nebo Evropě. „Odvahy už moc nezbývá. Doby, kdy si mohli designéři moc vymýšlet, už pominuly. Dobře to bylo vidět na letošním autosalonu v Paříži, kde vždycky byla spousta konceptů. Letos tam byl snad jediný,“ prohlásil Radek Laube, šéfredaktor AutoDesign&Styling Magazine.

„Poprvé máme globální automobilový trh a můžeme oslovit populaci celého světa, která je velmi různorodá,“ míní bývalá šéfdesignérka General Motors a Renaultu Anne Asensiová. Úkolem designéra – i jeho zodpovědností - nyní podle ní je, aby nevzniklo „globální auto“. „To by byla smrt designu,“ pronesla Asensiová. Automobily by měly přitom mít lokální hodnotu.

Bývalá šéfdesignérka General Motors a Renaultu Anne Asensiová:

„Designér je někdo, kdo udělá syntézu mezi uměním, mechanikou a také ekonomikou. Musí být stratég. Je tedy důležité, aby se uznalo, že design může odolávat a že je nutné bránit snahám udělat nějaké univerzální auto.“


Stále ale existují modely, které se nepodřizují módnímu diktátu, nýbrž své legendární předloze. Například řada prvků u Porsche 911 se nemění už od roku 1963, kdy vyjela první generace. „Někdo říká, že jsme nejlínější designéři na světě, ale je to chůze po tenkém laně – když zajdeme daleko, odradíme zákazníky,“ konstatoval šéf oddělení designu sportovních modelů Porsche Tony Hatter.

Podle designérů je nejdůležitější vymyslet tvary chytře a uspokojit jak zákazníky, tak i finanční oddělení. „Dobrý design znamená, že to, co vidíte, tak to taky dostanete. Když auto vypadá rychle a ve skutečnosti rychlé není, tak tam je podle mě něco v nepořádku,“ řekl Laube.

Důležité je zachovat charakter značky

Každý model má být snadno identifikovatelný a nezaměnitelný s konkurencí. „Ostatní modely samozřejmě nemají tvar Porsche 911, ale když přivřete oči, musíte cítit, že vycházejí ze stejné filosofie,“ poznamenal Hatter.

Roste i počet zákazníků, kteří si v nabídce výrobců nevyberou. Ti se posléze mohou obrátit na firmu, která auto, někdy i radikálně, upraví. To ale může zákazníka přijít i na několik milionů dolarů.

Video Komentář Anne Asensiové
video

Komentář Anne Asensiové