Česká textilka slaví s brokátem úspěch na afrických trzích

Broumov – Tradiční česká textilka Veba našla recept, jak se vyhnout slabé poptávce na evropských a zámořských trzích a dopadům recese. Přestože se většině lidí vybaví v souvislosti s broumovskou textilkou froté župany, ubrusy nebo damaškové povlečení, firma se před časem se začala víc orientovat na Afriku, kam vyváží vzácný brokát. Strategie se jí podle slov ředitele Josefa Nováka vyplatila.

Cesta na africký trh nebyla úplně jednoduchá. I když Afrika dokáže evropským partnerům nabídnout příjemné podnikatelské prostředí, stále je považována za rizikovou lokalitu. Ať už kvůli radikálním islamistům, náboženským nepokojům nebo obrovským rozdílům v jednotlivých kulturách.

„Při prvním zveřejnění naší strategie se samozřejmě naši partneři – banky, pojišťovny, dodavatelé – chytali za hlavu. Říkali: Afrika? To je snad nějaké riziko,“ vzpomíná ředitel firmy Josef Novák.

Velkým rizikem je podle Nováka levnější asijská konkurence. Firma se proto rozhodla zaměřit na bohaté muslimské spotřebitele ze západoafrických zemí a nabídnout jim lepší kvalitu než dodavatelé z Asie. Nedávno pak rozšířila své aktivity do východní Afriky a také do Ázerbájdžánu a Perského zálivu.

„V minulosti to byl materiál používaný pro mimořádné náboženské, společenské a rodinné akce. Ale v posledních několika letech jde o oblečení pro každodenní použití,“ vysvětluje Novák.

Konečné úpravy látky, jako je barvení a batikování, se dělají přímo na černém kontinentě. Firma tak dává vydělat i tisícům tamních lidí. Afričané i díky tomu považují brokát za svůj tradiční materiál.

V Česku Veba zaměstnává zhruba 1 200 lidí. Díky orientaci na nové trhy v současné době prosperuje – zatímco před dvěma lety vydělávala kolem sta milionů, letos odhaduje čistý zisk na 200 až 300 milionů korun.