V krizi se daří krátkému filmu

Praha - Do filmového průmyslu kvůli krizi proudí stále méně peněz. To paradoxně nahrává rozvoji krátkého filmu, alespoň na jihu Evropy a severu Afriky. Už loni se tak například i světoznámý režisér Terry Gilliam vrátil k natáčení krátkometrážního snímku. Rozpočet takového filmu totiž není gigantický, a tak není ani zapotřebí velkých sponzorů.

Například snímek Svatá rodina Terryho Gilliama sponzorovala italská firma vyrábějící těstoviny. Přesvědčil ji k tomu producent, i přesto, že se její název ve filmu neobjeví. „Našel jsem způsob, jak podpořit krátký film, a navrhl jsem společnosti Garofalo, že se její jméno objeví v titulcích na začátku a konci filmu. Nemusí přece investovat do klasické drahé reklamy, aby byla vidět,“ vysvětlil výkonný producent filmu Gabriele Oricchio. 

Novodobé krátkometrážní projekty odráží také současné těžké časy. Někdy s humorným nadhledem. Třeba ve španělském snímku La Boda se skupina žen, která emigrovala do Španělska, snaží překonat chudobu pomocí představivosti. „Na pozadí hospodářské krize ve Španělsku máme skupinu žen - jsou to imigrantky bez peněz a bez oficiálního pracovního povolení. Jsou ale schopny přijmout odpovědnost za vlastní život a ve své malé společnosti tak mají úspěch. Je to kontrast proti systému peněz a byrokracie,“ říká kameraman filmu Roberto Fernandez. 

V Řecku není výjimkou herec a režisér v jednom

Asi nejhůř jsou na tom ale řečtí filmaři. Ti už mnohdy nemají peníze ani na vlastní honorář. Přesto točí dál. Jako třeba režisér a herec Socrates Alafouzos, který má ve svém posledním snímku Little King hlavní roli, zároveň píše scénář a ještě režíruje. „V mém filmu je spousta známých řeckých herců, kteří hrají prakticky zadarmo. Zřejmě bych je k tomu ze známosti přesvědčil i normálně, ale teď jsou lidé opravdu ochotni pracovat zadarmo. A to i technici. Samozřejmě, že něco dostanou, ale rozhodně ne tolik, co dřív,“ dodává herec a režisér v jednom. 

Hlavním nepřítelem každého filmu je však nezájem diváků. Podle magazínu Film Maker jich teď je o 19 procent méně. Lidé se raději dívají doma on-line. I letošní letní sezona přinesla například hollywoodským filmovým studiím zklamání. Tržby za vstupenky meziročně klesly o tři procenta na něco málo přes 4,25 miliardy dolarů. Návštěvnost kin byla nejnižší od roku 1993. A to v období, na které přitom připadá 40 procent ročních tržeb studií.