Reklama spojená s výdaji pro vítěze je v unii pasé

Brusel –Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku rozhodl o omezení určitých reklamních praktik. Napříště tak budou zakázány reklamní soutěže o ceny, které adresátovi rovnou sdělují, že už vyhrál. Platí to přinejmenším pro výhry, které s sebou nesou výdaje, například když musí příjemce kvůli nim telefonovat, posílat textové zprávy nebo hradit jiné poplatky. 

Zdroj: isifa/Lidové noviny Autor: Jindřich Mynařík

Verdikt padl v konkrétním případě, kdy několik firem ve Velké Británii rozesílalo pohlednice, stírací karty a další reklamní přílohy. Jejich příjemci už vyhráli, oznamovalo se na nich. Adresáti byli sice zároveň informováni o výdajích, které jsou s tím spojené, například při navázání kontaktu; nedozvěděli se už ale, že část těchto peněz šlo přímo reklamním firmám. 

Ladislav Báča, generální ředitel společnosti Ogilvy

„Myslím si, že je dobře, že se to stalo. Ale je nutné říci, že tato reklamní praktitka je mezi standartními reklamními praktikamy velmi malá, až prakticky nulová. Takže na vlastní reklamní průmysl to má zanedbatelný vliv.“


Některé „ceny“ byly pro vítěze spojeny s nezanedbatelnými výdaji, například 399 librami (zhruba dvanáct tisíc korun) za okružní plavbu. Svými lákavými nabídkami se firmy chtěly dostat k osobním údajům lidí, aby jim buď cíleně zasílaly reklamní materiály, nebo tyto informace dále prodávaly.   

Takové agresivní reklamní praktiky jsou zakázány, rozhodli soudci, a to i v případě, že nabízené možnosti kontaktu příjemce jsou bezplatné. O jednotlivých případech ale musejí rozhodnout národní soudy.