ČSA začaly opět propouštět piloty

Praha - České aerolinie (ČSA) v úterý zahájily další vlnu propouštění pilotů, napsala dnešní Mladá fronta Dnes (MfD). Podle ní kvůli dalším úsporám ze společnosti odejde více než desetina pilotů, kteří dosud po loňských škrtech zůstali. Ve státní ztrátové firmě proto po dlouhé době opět hrozí střety mezi odboráři a vedením. Například České sdružení dopravních pilotů (CZALPA) obvinilo vedení ČSA, že opakovaně zneužívá situace, kdy v holdingu není uzavřena kolektivní smlouva.

Pro piloty bylo prý propouštění nečekané, výpovědi začalo vedení rozdávat v úterý. Podle informací MfD by je mělo dostat až 70 pilotů ze současných zhruba 430, tedy více než 15 procent. Část z nich může skončit v Holidays Czech Airlines, dceřiné společnosti ČSA.

Zástupci Českých aerolinií propouštění zatím nekomentují. „S nutností dosáhnout větší efektivity pracovní síly logicky souvisí avizovaná potřeba menšího množství posádek,“ uvedla mluvčí firmy Hana Hejsková.

Piloti: ČSA při propouštění porušují dohody

České sdružení dopravních pilotů obvinilo vedení Českých aerolinií k nedodržení dlouhodobě zavedeného kariérního řádu, tzv. systému seniority. Ten řeší případný výběr pilotů propouštěných pro nadbytečnost.

„Tento systém byl bezprecedentně porušen propuštěním 17 pilotů, mezi kterými jsou i mnohaletí kapitáni dálkových zaoceánských linek. Tento krok považujeme ze strany vedení za porušení dohody a zásadní problém vzájemné důvěry,“ vysvětlil prezident CZALPA Filip Gaspar s tím, že sdružení proti postupu aerolinek důrazně protestuje.

Gaspar uvedl, že CZALPA nezpochybňuje nutnost redukce počtu pilotů v souladu se schváleným restrukturalizačním plánem, ale trvá na dodržení zavedeného systému, který byl až do pondělí garantován i managementem: „Vyzýváme proto ČSA ke stažení předaných výpovědí a k dodržování zavedeného systému.“ CZALPA zváží na základě reakce ČSA další kroky včetně právních.

MfD dnes s odvoláním na zdroj z vedení aerolinek rovněž napsala, že ČSA plánují vstup na trh letecké nákladní dopravy. Už od června by měly začít s pronajatým nákladním jumbem dvakrát týdne létat mezi Prahou, Hongkongem a Vietnamem. Zisk by prý měl být v řádu desítek milionů korun ročně. „Většina kapacity v letadle je už dopředu nasmlouvaná,“ konstatoval zdroj.