Chybné štítky o spotřebě rozlítily zákazníky Hyundai a Kia

Washington - Majitelé korejských vozů Hyundai a Kia žalují výrobce kvůli chybným údajům o spotřebě pohonných hmot. Samy společnosti už se k pochybení přiznaly a navrhly svým zákazníkům kompenzovat dodatečné náklady na pohonné hmoty. Chybné štítky o spotřebě podle automobilek dostalo asi milion vozů ve Spojených státech.

Hyundai a Kia uměle snižovaly na štítku údaje o spotřebě svých vozů. Obě firmy chybu uznaly a svým zákazníkům navrhly odškodnění ve výši 100 milionů dolarů. „Co se týče flotilové spotřeby celého koncernu Hyundai, tak se jedná o zvýšení asi mezi 0,3 až 0,5 litru na 100 kilometrů. Ta věc se trošku přiostřila tím, že jedna právnická firma v Los Angeles podala na Hyundai a Kia žalobu kvůli ztrátě zůstatkové hodnoty aut. Ta už se blíží k 900 milionům dolarů,“ prohlásil redaktor Autoweek.cz Vladimír Rybecký.

K této žalobě zatím obě firmy mlčí. Podle analytiků je ale v sázce mnohem víc než finanční ztráty společností. „Důležité je, aby se značka dokázala po aféře rychle očistit. Potenciální ztráty jsou nepodstatné ve srovnání s potenciální ztrátou dobré pověsti značky,“ poznamenal James Yoon, analytik BNP Paribas.

Hyundai a Kia tvoří pátého největšího producenta automobilů na světě. Automobilky byly dříve považovány za výrobce levných vozů s nezajímavým designem. V posledních letech však zapracovaly na designu i kvalitě, a začaly tak výrazně zvyšovat prodej svých vozů.

Hyundai v listopadu 2008 oficiálně zahájil sériovou produkci osobních aut v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Kia spustila v prosinci 2007 sériovou výrobu osobních vozů u slovenské Žiliny.


  • Kia
    Kia autor: Jan Sadílek, zdroj: ČTK
  • Nová Kia cee´d
    Nová Kia cee´d zdroj: ČT24

Pro pátý největší automobilový koncern na světě jsou Spojené státy klíčovým trhem. Deset let v řadě tu jeho prodeje jen rostou. Kia i Hyundai tam přitom sázely hlavně na líbivé slogany o levných a úsporných vozech. „Hodnoty, které uváděly, je posouvaly tak, že byly trochu lepší než ti ostatní, takže částečně se to dá brát jako nekalá reklama,“ řekl Rybecký.

Na špatné zprávy reagovaly prudkým pádem i akcie obou společností. Obě automobilky přitom výrazně ztrácejí už celý poslední měsíc.