Internetová soutěž s překvapením: místo výhry faktura

Praha - Pokud právě čtete tento článek, pak jste jistě s internetem kamarád. A určitě nenavštěvujete pouze stránky naší Poradny. Občas hledáte užitečné informace, občas si přečtete něco zajímavého, a občas třeba jen tak surfujete. Možná se vám už někdy stalo, že jste na některých webových stránkách objevili soutěž. Jednoduchá otázka, zajímavé výhry. Stačí jen odpovědět, registrovat se a odsouhlasit obchodní podmínky. Tak na to pozor. Protože se vám taky může stát, že místo očekávané výhry vám společnost pošle fakturu.

„Loni v létě jsem sledoval mistrovství světa ve fotbale a tak jsem občas zabrousil i na internet, abych si o mistrovství a o fotbalu ještě něco přečetl,“ uvedl Přemysl Rybář. „Zcela náhodně jsem narazil na reklamní odkaz lákající na výhru LCD televize,“ doplnil. Pan Rybář se tedy na stránkách ms-2010.sk registroval a do soutěže se přihlásil. Místo výhry ale po třech měsících přišla faktura. Společnost Online Investment Group po něm požadovala čtyřicet euro. A za co? Podle znění faktury za přístup a využívání služeb na on-line portálu plném fotbalových informací, a to na základě Všeobecných obchodních podmínek.

„Nevím proč bych měl fakturu platit,“ divil se pan Rybář. „Já jsem od té doby stránky ani jednou nenavštívil a rozhodně si nejsem vědom, že bych si něco objednal nebo podepsal smlouvu,“ popsal rozhořčený muž. A podle právníků má naprostou pravdu. Jde jen o to vydržet s nervy.

Na podobné faktury nereagujte, radí právníci

„Smlouvu lze samozřejmě uzavřít i přes internet. V tomto případě ale zákazník v době údajného uzavření této smlouvy vůbec netuší, že nějakou smlouvu uzavírá, neprojeví dostatek vůle být touto smlouvou vázán a tudíž je tato smlouva absolutně neplatná,“ sdělil právník Sdružení obrany spotřebitelů Jan Votočka.

Podle zákona o ochraně spotřebitele je totiž podnikatel povinen zákazníka před uzavřením smlouvy řádně informovat o tom, kolik služba nebo výrobek stojí, a to nejen v kamenném obchodě, ale stejně tak i na internetu. „V případě že tak neučiní, jedná se o klamavou obchodní praktiku a podnikatel tím porušuje ustanovení zákona o ochraně spotřebitele, což je právě i tento případ,“ upřesnil Votočka.

„Doporučujeme zákazníkům na tyto faktury nijak nereagovat, protože jsou vymáhány zcela neoprávněně,“ doporučil Votočka. „Tyto společnosti totiž spoléhají na psychologický nátlak na spotřebitele, na velké množství podvedených spotřebitelů a především na to, že alespoň část z těchto spotřebitelů nakonec ztratí nervy a prostě tu fakturu zaplatí. V celkovém objemu je i tato vymožená částka poměrně velkým příjmem této společnosti,“ vysvětlil.

Provozovatel soutěžního webu mlčí

Provozovatelem podobných webů a podobných soutěží je firma Pro Content s.r.o. nebo Web Content s.r.o. se sídlem na Slovensku. Firmy ale pak pohledávku předají k vymáhání společnosti Online Investment Group a ta má sídlo na Seychelách.

Do sídla společnosti Web Content s.r.o do Lužianek, malé vesnice nedaleko Nitry, jsme se vydali pro stanovisko firmy k soutěži. Na schránce domu, kde má sídlit, jsme našli jména dalších asi dvaceti společností. Nikdo nám však neotevřel. Ani na mail zaslaný firmě zatím nikdo nereagoval. Nicméně redaktoři České televize se nevzdávají, případem soutěže, která skončila fakturou, se budou dál zabývat a o výsledku budou informovat v jednom z příštích dílů Černých ovcí.

Zvláště zahraničním organizátorům soutěží se obloukem vyhněte

Podobných soutěží je na internetu celá řada. Témata jsou různá – jednou je to soutěž zaměřená k mistrovství světa ve fotbale, jednou soutěž o nejlepší báseň, jednou jen tak – soutěž o hodnotné dárky na Vánoce. Pak už je ale scénář vždy stejný – místo výhry faktura na čtyřicet euro, pak upomínky, vyhrožování.

„Doporučuji zákazníkům, když už tedy využívat služeb internetových společností, tak služeb českých internetových společností případně společností se sídlem v Evropské unii, kde platí přeshraniční spolupráce, kde je jednotný trh a kde je tedy i jednotná ochrana spotřebitele,“ doporučil Votočka.

A ještě jedna rada na závěr: „Tady platí stará osvědčená rada, že podepsat můžeš, ale přečíst musíš,“ uzavřel právník. Jinými slovy, pokud už se někde registrujete, dobře si přečtěte obchodní podmínky.

  • Právo autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2240/223972.jpg
  • Internet autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/19/1896/189577.jpg