O ČSA mají zájem čtyři společnosti

Praha – O národního leteckého přepravce ČSA mají zájem čtyři společnosti - Air France-KLM, Etihad Airways z Abú Zabí, Korean Air a Turkish Airlines. Uvedl to server Česká pozice. Vláda minulý týden souhlasila s hledáním strategického partnera. Vedení ČSA oslovilo 50 největších mezinárodních leteckých přepravců. Podle odhadů mají aerolinky hodnotu 150 milionů korun, loni vykázaly ztrátu 241 milionů korun před zdaněním.

Podle informací serveru se bude prodávat maximálně 50 procent minus jedna akcie - aby si i po transakci firma zachovala statu národního dopravce. Prodej má být dokončen zhruba v dubnu 2013.

Ministerstvo ale seznam zveřejní až v prosinci

„Ministerstvo financí zveřejní seznam zájemců na začátku prosince a do té doby žádné spekulace komentovat nebude,“ informoval Radek Ležatka z tiskového oddělení ministerstva. Obdobně reagovala i Michaela Lagronová z Českého Aeroholdingu, která zopakovala, že společnost s potenciálními zájemci o prodej jedná už druhým rokem, ale zatím žádný z leteckých dopravců závazný zájem o majetkovou účast v ČSA neprojevil.

Soutěž se zřejmě uskuteční bez české společnosti Travel Service. Ta se o aerolinky ucházela v roce 2009. Jiří Šimáně, který aerolinky spoluvlastní prostřednictvím skupiny Unimex, už dříve řekl, že jim to nebude umožněno. „Nebyli jsme obesláni, takže to vypadá, že se zúčastnit nebudeme moci,“ řekl nyní České pozici.

Generální ředitel Českého Aeroholdingu (jehož jsou ČSA součástí) Miroslav Dvořák v nedělních Otázkách Václava Moravce odhadl, že snahy o privatizaci ČSA mají zhruba pětinovou šanci na úspěch. Podle něj je firma nyní stabilizovaná a pokud se strategický partner nyní nenajde, nic zásadního se nestane. Současná situace na trhu akvizic leteckých společností je podle Dvořáka na bodu mrazu. „Když se podíváte po Evropě, většina aeroliní je na prodej,“ uvedl. Na otázku, zda pravděpodobnost, že ČSA žádného strategického partnera nenajdou, může odpovídat 60 nebo 70 procentům, odpověděl: „Myslím, že i vyšší.“

Podle premiéra Petra Nečase je nyní pro prodej vhodná příležitost. Nemělo by se čekat na dokončení restrukturalizace dopravce, která má skončit v příštím roce. Spíše než cena je pro ministerstvo financí důležité, aby vítěz byl schopen podpořit dlouhodobý rozvoj ČSA.

Letiště Václava Havla
Zdroj: isifa/LN
Autor: Tomáš Krist

Za privatizaci přepravce mohl stát kdysi získat miliardy

Vláda se ČSA snažila prodat už v lednu 2009. Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo pouze konsorcium Unimex a Travel Service, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule; v pololetí ale bylo v minusu přes 700 milionů korun. Původně se očekával výnos z privatizace ČSA v rozmezí tří až pěti miliard korun. Vláda posléze rozhodla, že ČSA konsorciu neprodá.

ČSA provozují 15 airbusů, pět boeingů a sedm menších vrtulových letadel ATR. Řadu z nich ale mají v operativním leasingu. Kromě podílu na této flotile je tak k prodeji pouze obchodní značka, přepravní práva na letecké linky a know-how, protože veškerý nemovitý majetek přešel pod mateřský aeroholding. Před vstupem do něj se z ČSA rovněž vyčlenily dceřiné společnosti ČSA Services, Czech Airlines Technics, Czech Airlines Handling a charterový dopravce Holidays Czech Airlines. Jejich celková hodnota podle dřívějších odhadů dosahuje 2,3 miliardy korun.